2067, 20, 2223, 
گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با دبیر انجمن تایرسازان در خصوص وضعیت صادرات محصولات و مطالبات شرکت های این گروهReviewed by سایت رادیوسهام on Sep 6Rating: 5.0گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با دبیر انجمن تایرسازان در خصوص وضعیت صادرات محصولات و مطالبات شرکت های این گروهگفتگوی اختصاصی رادیوسهام با دبیر انجمن تایرسازان در خصوص وضعیت صادرات محصولات و مطالبات شرکت های این گروه
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با دبیر انجمن تایرسازان در خصوص وضعیت صادرات محصولات و مطالبات شرکت های این گروهتایرسازان ایران همیشه مطالبات معوق بالایی از شرکت های خودروسازی دارند. خودروسازان  مطالبات خود را به موقع وصول نمی کنند و همین موضوع منجر به زیان دهی بسیاری از تایرسازان می شود. گویا در سال جاری با پیگیری های شدید مقداری از این مطالبات کاهش یافته است. مصطفی تنها دبیر انجمن تایرسازان در گفتگو با رادیوسهام از دغدغه ها و وضعیت تولید و فروش شرکت های تایرساز می گوید.

۱- آیا تعرفه واردات تایر تغییر کرده و آیا ممنوعیت واردات تایر صحت دارد؟ این موضوع می تواند عملی شود؟

موضوعی به نام ممنوعیت واردات تایر وجود ندارد و نمی تواند هم وجود داشته باشد. تایرسازان ایران نمی توانند تمام نیاز کشور را برآورده کنند و ما با واردات تایر مشکلی نداریم، مسئله اینست که به اندازه واردات صورت گیرد یعنی واردات تایر برابر با ظرفیت خالی داخلی باشد و موازین و قوانین رعایت شود. تمهیدات فعلی برای کیفیت تایر است و کیفیت تایر وارداتی سنجیده می شود اما از نظر کیفی یعنی میزان واردات تمهیداتی اندیشیده نشده است. واردات باید متناسب با نیاز داخل منهای تولید داخل باشد. میزان واردات تایر به ایران سقف ندارد. کنترل کیفیت وجود دارد اما کنترل کمیت وجود ندارد در ادامه باید گفت تعرفه واردات نیز تغییری نکرده و در سال جاری نیز افزایش نیافته و فعلا هم خبری از افزایش نیست.

حتما بخوانید :  ردپای هیجان در بازار سهام

۲- صادرات تایر وجود دارد؟ به چه میزان؟

ما صادرات تایر داذیم اما عمده صادرات تایر، مربوط به وسایل نقلیه دوچرخ است و بیشتر اقلام صادراتی مربوط به این محصولات می باشد، تلاش ما افزایش بیش از پیش صادرات و بازگشتن به بازارهای جهانی است که چندان موفق نبوده است، متاسفانه در سال های اخیر و در زمان تحریم ها صادرات ایران ممنوع شد و در آن زمان رقبا فعالیت زیاد و عمده ای داشتند و آن را نیز گسترش دادند، در زمان تحریم ها بازارهای جهانی از دست رفت و بازگشتن دوباره به آن بازارها کاری دشوار است و به راحتی صورت نمی گیرد.

۳- برنامه ای برای افزایش صادرات وجود دارد؟

اگر کاهش اتکای صنایع به نفت هستیم هیچ راهی جر رفتن به سمت افزایش صادرات نداریم تا در این شرایط موجبات ارزآوری به کشور فراهم شود در شرایط حال حاضر ما با خام فروشی نفت باعث ورود ارز به کشور می شویم و با این ارز ماشین آلات و قطعات می خریم بایستی صنایع ما به سمت صادرات بیشتر بروند تا درآمدهای ارزی ما افزایش یابد و با ورود این درآمدها آینده کشور و اقتصاد کشور ساخته شود، این موضوع باید برنامه اساسی در دولت و وزارت صنعت و معدن و تجارت باشد.

حتما بخوانید :  رشد ۱۲۴ درصدی خالص سود بانک سینا

۴- مطالبات تایرسازان از خودرویی ها به چه وضعیتی رسیده است؟ میزان آن در سال جاری در مقایسه با سال گذشته چه تغییری کرده است؟

مطالبات تایرسازان از خودرویی ها هیچ گاه صفر نمی شود اما میزان آن در سال جاری در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته  و در چند ماهه گذشته از میزان بدهی های آن ها کاسته شده است. چنانچه همان روال قبلی ادامه داشت تایرسازان با بحران رو به رو می شدند.

۵- آیا موجبات افزایش تولید برای تایرسازان وجود ندارد؟

افزایش تولید تایرسازان گره ها و چالش های زیادی دارد، یکی از این چالش ها سیستم قیمت گذاری و چگونگی عمل سازمان حمایت برای حمایت از سود صنایع است، نوع قیمت گذاری ها به گونه ای است که این صنعت قابلیت رقابت بالایی در عرصه های جهانی ندارد و در بهترین حالت شرکت های تایرسازی می توانند ۱۷ درصد سود داشته باشند البته این مقدار بدون در نظر گرفتن مالیات و هزینه های برگشت از مالیات است. سیستم قیمت گذاری تایرسازان انگیزه ای برای سرمایه گذاران ایجاد نمی کند و این نرخ برای جذب سرمایه گذار باید به گونه ای باشد که IRR این صنعت بیشتر از نرخ بهره بانکی باشد. ما باید بتوانیم بهای تمام شده خود را کاهش دهیم تا میزان سوداوری افزایش یابد. در صنعت تایر ایران سرمایه گذار و افزایش تولید مدیریت نمی شود. امیدواریم تا در برنامه ششم توسعه این موضوع شکل بگیرد و ما از مزایای مدیریت بهتر منتفع شویم.

حتما بخوانید :  اساسنامه بیمه سامان به‌روز شد

۶- افزایش قیمت در تایر برای سال جاری وجود ندارد؟

چندین سال است که در صنعت تایر افزایش قیمت رسمی نداشته ایم و عملا قیمت های مصوب و رسمی، قیمت های سال ۹۲ است، ما چندین سال است که تغییرات قیمتی نداشته ایم به بیان ساده تر رکود اقتصادی و شرایط اجازه تغییرات قیمتی را به این صنعت نداده و فعلا هم این موضوع مطرح نیست.

۷- آیا تولید و فروش تایرسازان متناسب با هم است؟ مازاد تولید در این صنعت وجود ندارد؟

در شرایط کنونی متعادل است البته امکان افزایش تولید در نوع خاصی از لاستیک وجودها دارد اما به طور میانگین در صنعت تایر مازاد تولید وجود ندارد و این صنعت از تعادل میان تولید و فروش البته به طور میانگین برخوردار است.

خبر انتخاب شده برای شما

عملکرد مالی 6 ماهه وبصادر
بانک صادرات ایران ، در نیمه نخست سال جاری، مبلغ ۱۶۳ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل ۶۲ درصد کاهش زیان را نشان می‌دهد.
همچنین می توانید مقالات آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید.