2067, 20, 2223, 
گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با دبیر انجمن صنعت سیمان در خصوص وضعیت سیمانی ها در آینده با توجه به استفاده از جاده های بتنی در کشورReviewed by سایت رادیوسهام on Sep 21Rating: 5.0گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با دبیر انجمن صنعت سیمان در خصوص وضعیت سیمانی ها در آینده با توجه به استفاده از جاده های بتنی در کشورگفتگوی اختصاصی رادیوسهام با دبیر انجمن صنعت سیمان در خصوص وضعیت سیمانی ها در آینده با توجه به استفاده از جاده های بتنی در کشور
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با دبیر انجمن صنعت سیمان در خصوص وضعیت سیمانی ها در آینده با توجه به استفاده از جاده های بتنی در کشورعبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان سیمان در گفت‌وگو با رادیوسهام در خصوص آخرین وضعیت سیمانی‌ها با اعلام این خبر که قرار است کارخانه‌های سیمانی ظرفیت تولید خود را به ۷۰ درصد کاهش دهند، عنوان کرد که با توجه به اینکه بازار محدود شده است، این ۷۰ درصد جوابگو است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به روند رو به رشد استفاده از جاده‌های بتنی، تصریح کرد که خوشبختانه استفاده از این روش فرهنگسازی شده است؛ چندین سمینار برگزار کردیم و در حال حاضر نیز در بخش‌هایی از جاده اصفهان شیراز و بیرجند قائم به سمت خراسان جنوبی هم این طرح اجرا می‌شود. به لطف خدا این روش رو به رشد بوده و به مرور جا می‌افتد، حتی شخص وزیر راه و شهرسازی نیز اصرار دارند که اتفاق بیفتد و همین رویکرد امیدوار کننده است.

 

۱- خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه بعضی از واحدها می‌خواهند تولید خودشان را به ۷۰ درصد ظرفیت برسانند، این خبر چه قدر صحت دارد؟ چه واحدهایی هستند؟

این خبر صحت دارد؛ با توجه به اینکه هدفمان این است که عرضه و تقاضا متعادل شود و هزینه اضافه به کارخانجات تحمیل نشود، برآورد کردیم با ۷۰ درصد ظرفیت تولید نیز می‌توانیم جوابگوی نیاز داخلی و صادراتی باشیم. در نتیجه دوستان موافقت کردند که با همین ظرفیت تولید انجام شود، ولی در مورد تولید سیمان با توجه به اینکه بازار محدود شده است، این ۷۰ درصد جوابگو است.

حتما بخوانید :  سقوط ارز و طلا به کف چهار ماهه

۲- بحث جاده بتنی به کجا رسید؟

خوشبختانه استفاده از این روش فرهنگسازی شده است؛ چندین سینمار برگزار کردیم و در حال حاضر نیز در بخش‌هایی از جاده اصفهان شیراز و بیرجند قائم به سمت خراسان جنوبی هم این طرح اجرا می‌شود. به لطف خدا این روش رو به رشد بوده و به مرور جا می‌افتد، حتی شخص وزیر راه و شهرسازی نیز اصرار دارند که اتفاق بیفتد و همین رویکرد امیدوار کننده است. به هر حال یک عمر جاده‌ها را آسفالت کردند، حالا پیمانکارها بخواهند به سمت بتن‌های غلطتکی پیش روند نیاز به ماشین آلات دارند. در همین راستا نیز وزارت راه و شهرسازی روی این قضیه کار می‌کند و نظرات همه مثبت است.

 

۳- چند درصد این مسئله  در صورت‌های مالی تاثیر دارد؟

بیش از آنکه نگاه ما بر صورت‌های مالی باشد، به دنبال فرهنگ‌سازی این روش هستیم؛ چرا که منافع ملی را در بر دارد. از آن سو هم قیر قرار است که تماما صادر شود و به مرور سیمان جایگزین آن شود. در کل نیز به باورم تاثیرات اجرای این کار در ابعاد روانی و اقتصادی بسیار مثبت است.

۴- مسئله دیگری که عنوان می‌شود این است که صنعت ساختمان در حال تکان خوردن است،شما چشم انداز را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

درحال حاضر آمارها نشان می‌دهد که وضعیت بهتر شده، به این معنی که از نظر نیاز جامعه که به سیمان بیشتر شده، امروز مشاهده می‌شود که بیشتر از ۷۰ درصد تولید می‌کنند. بنابراین در مجموع این امر نشان می‌دهد که شرایط بهتر شده است.

حتما بخوانید :  دیده‌بان بورس چهارشنبه (۲۱ آذر)

۵- یعنی سال آینده را سال پررونق برای سیمانی‌ها می‌توانیم بدانیم؟

نمی‌توانم با این قطعیت بگویم، ولی نسبتاً بهتر خواهد شد.

۶- کاهش تخفیف‌ها به کجا رسید؟

خوشبختانه با این کار موافقت شد است؛ ما در کل کشور به طور متوسط ۳۰ درصد تخفیف می‌دادیم که این میزان به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

۷- این در بازار مصرف تاثیر ندارد؟

خیر، چرا که در حال حاضر ما در فصل کار قرار داریم.

۸- آیا می‌توان برآورد کرد که تا یک ماه دیگر صنعت سیمان به قیمت مصوب‌های سال ۱۳۹۳ برسد یا باید همچنان زمان بگذرد؟

بله می‌توان پیش‌بینی کرد.

۹- بعضی از مسئولین صنعت سیمان گفتند قصد داریم علاوه بر رسیدن به قیمت سال ۱۳۹۳ افزایش نرخ هم بدهیم رسیدن به این موضوع امکان‌پذیر است؟

ما همیشه هم گفته‌ایم که وقتی به قیمت مصوب و تعادل بازار برسیم انشالله می‌توانیم آنگاه قیمت ها را نیز افزایش دهیم. با توجه به نرخ تورم و اینکه چند سالی است که افزایش نداشته‌ایم، درحال حاضر شرایطی فراهم شده که می‌توانیم این افزایش قیمت را داشته باشیم. البته گفتنی است که نمی‌توان از میزان افزایش پیش‌بینی داشت، چراکه ما طی دو سال، تورم ۱۳۹۴ و ۱۳۹۳ را اگر بگیریم، میزان افزایش قیمت‌ها نیز مشخص می‌شود. به هر ترتیب امیدوارم که این مسئله در سال جاری لحاظ شود.

حتما بخوانید :  افزایش ارزش سهام ذوب آهن شستا را ماندگار کرد

 

۱۰- در حال حاضر چه میزان سیمان در انبارها موجود است؟

سیمان در کل کشور براساس نیاز تولید می‌شود، بنابراین ما هیچگاه آن را انبار نمی‌کنیم، ولی در خصوص کلینکرگفتنی است که حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن کلینکر در کل کشور تولید می‌شود، اما با توجه به این که در کارخانه‌های مختلف انواع مختلفی از کلینکر با غلظت‌های متفاوت تولید می‌شود، به نظر می‌رسد که ۷ میلیون مازاد تولید در انبارها داشته باشیم.

۱۱- خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه سیمان درود در حال تعطیل شدن است، آیا این خبر صحت دارد و آیا اینکه امکان دارد اتفاقات مربوط به این کارخانه دامن سایر کارخانه‌ها را نیز بگیرد و آنها را به مرز تعطیلی بکشاند؟

من هم خبر را خواندم، بله متاسفانه صحت دارد، اما گفتنی است که کارخانه درود شرایط خاص و ویژه‌ای دارد است و بنده به همین دلیل قادر به صحبت و پاسخگویی در این خصوص نیستم. اما در کل نیز لازم به ذکر است که وضعیت این کارخانه مختص خودش است و نمی‌توان آن را به سایر کارخانه‌ها تعمیم دهیم.

خبر انتخاب شده برای شما

بانک پاسارگاد در دوره یک ساله منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۵، مبلغ ۱۲۹ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد.
همچنین می توانید مقالات آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید.