2067, 20, 2223, 
گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با عضو هیئت مدیره انجمن تایرسازان در خصوص تاثیر افزایش قیمت جهانی کائوچو بر شرکت هاReviewed by سایت رادیوسهام on Nov 2Rating: 5.0گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با عضو هیئت مدیره انجمن تایرسازان در خصوص تاثیر افزایش قیمت جهانی کائوچو بر شرکت هاگفتگوی اختصاصی رادیوسهام با عضو هیئت مدیره انجمن تایرسازان در خصوص تاثیر افزایش قیمت جهانی کائوچو بر شرکت ها
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با عضو هیئت مدیره انجمن تایرسازان در خصوص تاثیر افزایش قیمت جهانی کائوچو بر شرکت هاچندی پیش شاهد خبر افزایش قیمت جهانی کائوچو در بازار کامودیتی جهانی بودیم و این ماده به عنوان یک ماده تشکیل دهنده تایر می توانست در قیمت های تایر تاثیر بگذارد. به همین علت رادیوسهام با مصطفی تنها سخنگو و عضو هیات مدیره انجمن تایرسازان به گفتو نشست تا این مقام مسئول درخصوص اینکه آیا افزایش قیمت جهانی این ماده می تواند موجبات افزایش قیمت تایر و در نتیجه افزایش فروش شرکت های تایر ساز شود یا نه، شفاف سازی کند. وی پس از توضیح این موضوع به ارائه پیشنهادات بین المللی برای صنعت تایر پرداخت. متن این گفتگو به شرح زیر است.

۱- با افزایش قیمت کائوچوی جهانی آیا تاثیری در روند قیمتی صنعت لاستیک اتفاق خواهد افتاد؟ ما شاهد افزایش قیمت در محصولات این صنعت خواهیم بود؟

نگاه به این موضوع بسیار سطحی نگری بوده و قیمت لاستیک متاثر از یک پدیده نیست که با افزایش یا کاهش آن تاثیر بسزایی در قیمت های محصول صورت گیرد، در تولید لاستیک حدود ۹۰ ماده با یکدیگر ترکیب می شوند و لاستیک را شکل می دهند. اینکه قیمت کائوچو به نسبت ۴ سال گذشته افزایش داشته غیر قابل انکار است اما باید ببینیم که سایر موارد چه تغییری کرده اند و سپس برایند آن ها را بسنجیم و تصمیم گیری نمائیم. افزایش قیمت کائوچوی جهانی تاثیر بسزایی در قیمت لاستیک ندارد.

حتما بخوانید :  چین چین درباره EPS سال مالی 97 توضیح داد

۲- افزایش قیمت جهانی باعث رشد در قیمت های داخلی خواهد شد؟ آیا ما شاهد رشد قیمت های داخلی خواهیم بود؟

طبیعتا هر گونه عاملی که منجر به افزایش قیمت بهای تمام شده شود، افزایش قیمت محصولات را منجر می شود اما اینکه این افزایش به چه اندازه باشد که بتواند درصد سود خود را حفظ کند به رقبای موجود در بازار بستگی دارد در سال گذشته بازار لاستیک در کشور بسیار راکد بوده و ما در هجوم رقبای چینی قرار داشتیم و بالاجبار به سود کم راضی شدیم و به همین علت به فروش در قیمت های پایین رضایت دادیم. یک مساله مهم دیگر وجود سازمان حمایت بوده که این سازمان قیمت های ما را تحت کنترل قرار می دهد و ما بدون مجوز نمی توانیم افزایش قیمتی را در محصولات خود انجام دهیم و چنانچه به چنین موضوعی تمایل نشان دهیم بایستی سازمان مربوطه را قانع نماییم که این موضوع مدت زمان زیادی را می طلبد و ما طی چندین سال گذشته هیچ گونه افزایش قیمتی را شاهد نبودیم. متاسفانه در صنعت لاستیک شبه توزیع خاصی وجود ندارد و ما در کشور هنوز هم توزیع به شیوه سنتی را داریم.

۳- افزایش قیمت ها در سازمان صورت نخواهد گرفت؟ آیا برنامه ای برای افزایش قیمت ها در این سازمان وجود ندارد؟

سازمان حمایت معمولا به طور خودجوش این کار را انجام نمی دهد و ما بایستی درخواست و تقاضا به همراه مستندات مربوط برای علت این درخواست را ارائه نماییم که همان طور که گفته شد این موضوع مدت زمان زیادی می طلبد ضمن اینکه حدود ۶۰ درصد از بهای تمام شده تایر، مشتقات نفتی بوده و این قیمت ها متاثر از قیمت نفت است در نتیجه قیمت نفت به طور مستقیم و غیرمستقیم در قیمت تایر تاثیر دارد. با کاهش قیمت نفت بهای تمام شده ساخت لاستیک کاهش می یابد و این موضوع در کوتاه مدت می تواند به نفع صنعت باشد اما در بلند مدت تاثیر منفی بر اقتصاد وارد شده ، این تاثیر منفی موجب رکود اقتصادی و منتشر شدن آن در سایر بخش های اقتصاد خواهد شد.

حتما بخوانید :  اتفاقات مهم شهریور بازار سرمایه|نقشه راه بورس در نیمه دوم سال

۴- افزایش تعرفه در واردات تایرهای چینی صورت نگرفته است؟ آیا برای افزایش بی رویه واردات تایر چاره ای اندیشیده شده است؟

هنوز ما شاهد افزایش قیمت تعرفه ها نبودیم و این موضوع همچنان در اقتصاد مسکوت مانده است اما آنچه که اتفاق افتاده است قوانین سختگیرانه تری را در وارد کردن تایر ایجاد کرده اند و برای وارد شدن تایر بایستی که مجوزهایی گرفته شود و خوشبختانه در این موضوع توانسته ایم موفق عمل نماییم. امیدواریم تا تغییر در روند اخذ تعرفه ها نیز به سرعت صورت گیرد و اتفاقات مثبتی را در صنعت تایر شاهد باشیم.

۵- مطالبات معوق شرکت های فعال در صنعت لاستیک از خودروسازان به چه صورت است؟ آیا این مطالبات تسویه شده و کاهش یافته است؟

مطالبات معوق مربوط به خودروسازان به نسبت سال های گذشته کاهش داشته و ما شاهد تسویه حساب هایی از جانب آن ها بوده ایم که می تواند نشانه های خوبی از روند تسویه مطالبات باشد. این موضوع در سال جاری محقق شده است.

۶- چشم انداز صنعت تایر را چطور می بینید؟ چه پیشنهادی برای ادامه مسیر این صنعت و شرکت های فعال در این صنعت دارید؟

بنده پیشنهاد می کنم که برای صنعت تایر باید بودجه ارزی قابل توجه  پیش بینی شود و موجبات به روز کردن این صنعت چه به لحاظ به روز کردن تجهیزات و چه به لحاظ فناوری را فراهم آوریم چرا که در این صورت قطعا بهای تمام شده کاهش خواهد یافت. ایجاد بودجه فاینانس برای این صنعت بسیار ارزنده و با اهمیت است.ما باید از امکانات ارزی و اعتباری برای جذب سرمایه گذاری هیا جدید برخوردار شویم البته لازم به ذکر است که پس از رفع تحریم ها ما شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور بوده ایم و این موضوع به نوبه خود می تواند بسیار مفید و موثر باشد. امیدواریم تا هر چه سریعتر موجبات توسعه این صنعت نیز فراهم شود.

خبر انتخاب شده برای شما

همچنین می توانید فایلهای دوره آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا از تلگرام دانلود کنید.