2067, 20, 2223, 
گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با مشاور وزیرصنعت در خصوص وضعیت و برنامه های خودرویی های در ماه های آتیReviewed by سایت رادیوسهام on Nov 5Rating: 4.5گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با مشاور وزیرصنعت در خصوص وضعیت و برنامه های خودرویی های در ماه های آتیگفتگوی اختصاصی رادیوسهام با مشاور وزیرصنعت در خصوص وضعیت و برنامه های خودرویی های در ماه های آتی
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با مشاور وزیرصنعت در خصوص وضعیت و برنامه های خودرویی های در ماه های آتیبا گذشتن یک سال از رشد نماد خودرویی‌ها در بازار سرمایه، مدتی است که این صنعت سیر نزولی به خود گرفته است؛ اما با به نتیجه رسیدن برخی از قراردادهای شرکت‌های داخلی با شرکت‌ها و خودروسازان خارجی، پیش‌بینی می‌شود که این صنعت بر یک مدار منطقی، مجددا به روزهای روشن و پررونق خود بازگردد. به همین منظور و برای بررسی آخرین وضعیت شرکت‌های خودروسازی، رادیوسهام به سراغ بیوک علی مرادلو، مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت رفته و با وی به بحث پرداخته است.

۱- آخرین وضعیت قراردادهای خودروسازها را تشریح می کنید؟

قرارداد بین ایران خودرو و پژو نهایی شده و سایپا هم با سیتروین قرارداد خود را نهایی کرده است؛ هر دو این شرکت ها در مرحله قرارداد نهایی قرار دارند. قرارداد سازمان گسترش و رنو نیز در مراحل اولیه قرار دارد.

۲- شرکت‌های دیگری همانند شرکت‌های خودروسازی شرق آسیا در این قراردادها حضور ندارند؟ مذاکره‌ای در این خصوص صورت نگرفته است؟

درحال حاضر که صحبت جدی در این خصوص وجود ندارد. البته خیلی از شرکت‌های معتبر رفت و آمدهایی داشته‌ و مثل شرکت‌های آلمانی با برخی از شرکت های ایران رایزنی هایی داشته‌اند. در هر صورت هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد اما به دلیل تجربه و حضوری بیشتری که فرانسوی‌ها در ایران داشتند، طبیعتا جلوتر از باقی کشورها هستند.

۳- قرار بود که شرکت بنز در خصوص تولید ماشین‌های سنگین قرارداد امضا کند. این موضوع هم به نتیجه نرسید؟

مذاکرات برای این قرارداد هم در حال پیگیری است، اما آلمانی‌ها در این خصوص کمی کند عمل می کنند.

۴- موانع پیش روی این قراردادها چیست؟

مانع خاصی در این قراردادها وجود ندارد. به هر حال خودروهای تجاری ما در شرایط مناسب بازاری خوبی قرار ندارد و این موضوع انعقاد قرارداد برای تولید چنین خودروهایی را کند می کند.

۵- ایران خودرو و سایپا در چه زمانی می‌توانند خودروهای جدیدشان را تولید و روانه بازار کنند؟

ایران خودرو برنامه دارد که در سال آینده میلادی اولین محصول مشترک خود با پژو را تولید کند. به نظر می رسد که ایران خودرو و پژو سریعتر از شرکت‌های دیگر، محصول اول خود را به بازار عرضه می کنند.

حتما بخوانید :  شناسایی برندگان و بازندگان سفته‌بازی در بازار سهام

۶- آیا محصولات جدیدی که ایران خودرو و سایپا تولید می‌کنند، مشتری خواهد داشد؟ بحث بر سر قیمت و توان خرید مردم است.

قطعا دوستان ما در این شرکت‌ها، مطالعات بازار خود را انجام داده‌اند و مطمئنا تیراژی که در نظر گرفته‌اند، بر اساس خواسته بازار است. هر طرح اقتصادی و هر مشارکت اقتصادی از بازار شروع می‌شود و قطعا این شرکت‌ها نیز بازار را بررسی کرده‌اند.

با این حال گفتنی است که اگر قیمت خودروها بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد، مطمئنا محدودیت تیراژ وجود خواهد داشت.

۷- نظر کارشناسی شما در خصوص این قراردادها چیست؟ آیا این محصولات بازار داخلی خوبی خواهد داشت؟

اگر ساخت داخل بالا برود، شرایط مناسبی به وجود می آید. یکی از شرایط وزارت صنایع این است که این شرکت‌ها باید ساخت داخل بالایی داشته باشند. از طرف دیگر هم باید گفت که هر چقدر هزینه ها کاهش پیدا کند، بازار بزرگتری هم خواهند داشت. به هر ترتیب می توان بر روی این پروژه ها کار کرد و محصولاتی را به بازار آورد که در واقع بتواند فروش خوبی داشته باشد. به هر حال دولت هم باید در این زمینه کمک کند.

بالاخره قطعه سازهای ما هم باید بتوانند برای ماشین های جدید قطعات با کیفیت تولید کنند، با این تفاسیر وقتی با شرکتی مشارکت انجام می شود، باید قوانین کیفی آنها را رعایت کنیم. چون سرمایه گذاری مشترک صورت گرفته است و هر دو طرف علاقه مند خواهند بود که محصولات را بتوانند با قیمت مناسب وارد بازار کنند تا فروش مناسبی هم داشته باشد.

۸- برای برنامه های صادراتی فضا به چه صورت است؟ تمرکز بر روی بازار داخل است یا صادرات؟

به هر حال صادرات یکی از شروط قراردادها است که باید حداقل سی درصد محصولات صادر شود. این صادرات هم به صورت محصول و هم به صورت قطعه می تواند انجام شود. پس زمینه‌های صادرات هم باید فراهم شود. البته این موضوع هم به بازار داخل وابسته است. هم زمان با افزایش کیفیت، هزینه‌های تولید ما نیز باید به شکلی مدیریت شود که بتوان امکان صادرات را فراهم کرد. این کار سخت است، اما شدنی است.

حتما بخوانید :  مهمترین محور تفحص از یک پالایشگاه که نامش در فرابورس درج شده است

۹- وزیر صنعت گفته‌اند که باید بخشی از ارزآوری دولت از طریق صنعت خودرو باشد، به نظر شما با توجه به تمام این موضوعات ما چه زمانی به این مهم می‌رسیم؟

شروع این کار با توجه به پروژه‌های موجود حداقل در دو سال آینده قادر است که آغاز شود. به عبارتی در سال ۲۰۱۸ می توانیم انتظار داشته باشیم که از صنعت خودروسازی کشور نیز ارزآوری داشته باشیم.

۱۰- آیا برآوردی داشته اید که از ان محل چه میزان ارزآوری صورت خواهد گرفت؟

حداقل سی درصد تولیدات، مختص فروش صادراتی است.

۱۱- بحث ارزآوری تنها بر اساس همین قراردادها است؟

ما یکسری هدف‌های کوچک داریم؛ امسال هم وزارت صنایع این اهداف را مشخص کرده و هر سال یک اهدافی را به عنوان ارز حاصل از صادراتی که صنعت خودرو باید به آن برسد برنامه ریزی می کنند و وزارت صنایع دائما آن را رصد می کند. وضعیت برای رسیدن به این اهداف خیلی خوب نیست، اما بد هم نیست.

۱۲- پس شما پیش بینی می کنید که در سال ۲۰۱۸ ما از این وضعیت بد خارج می شویم؟

به هر حال پروژه های جدید که اجرا شود، محصولات جدید وارد بازار می شود. با توجه به شرایطی که در قراردادها گنجانده شده است، قطعا صادرات هم افزایش خواهد یافت.

۱۳- در حال حاضر چند ماهی است که نمادهای خودرویی ما در بورس، درجا می زنند. دلیل این موضوع به نظر شما چیست؟

به هر حال خودروهای ما شامل محصولات دو خودرو ساز بزرگ ما هستند و شما هم می دانید که به هر دلیلی این شرکت‌ها دچار ضرر و زیان هستند. بخشی از این موضوع مربوط می‌شود به شرایط اقتصادی کشور و بخش دیگر آن هم به عملکرد این شرکت‌ها در گذشته و حال مربوط می شود.

این شرکت‌ها درگیر هزینه‌های مالی بالا هستند و سودآوری شرکت‌ها با توجه به هزینه‌های مالی بالا و درصدهای سودی که بانک‌ها از آنها دریافت می‌کنند، کاهش پیدا می‌کند. این مسئله طبیعتا تاثیر خودش را بر بازار سرمایه هم می‌گذارد. اصل مطلب بورس به سود باز می‌گردد. وقتی که سود پایین باشد، درجا زدن ها اتفاق می افتد و مواردی از این قبیل یک امر طبیعی است.

حتما بخوانید :  ذره‌بین بورس بر پنج چالش اقتصادی

۱۴- می توانیم بگوییم استقبالی که بازار سرمایه از نمادهای خودرویی در زمستان سال گذشته کرد، یک استقبال هیجانی بود؟ این امر مبتنی بر سود بود؟

در زمستان گذشته یکسری تحولات در ساختارهای مالی خودروسازان اتفاق افتاد که انتظارات خوبی برای خریداران سهام ایجاد کرد. چون بخشی از این انتظارات محقق نشد، طبیعتا تاثیر منفی آن را باید در بورس مشاهده کنید. می توان گفت که بخشی از این درجا زدن‌ها به این موضوع مربوط می‌شود.

۱۵- گفته می شود که دولت می خواهد برای خرید خودرو، تسهیلات با شرایط خوب پرداخت کند. شما این مسئله را تایید می کنید؟

تا آنجایی که من اطلاع دارم در شرایط فعلی چنین موضوعی مطرح نیست.

۱۶- خود وزارت خانه نظرش چیست؟ آیا با دولت رایزنی در این خصوص صورت نگرفته است؟

خیر تا آنجا که من اطلاع دارم چنین کاری صورت نگرفته است. یک طرح برای خودروهای تجاری داریم، اما برای خودروهای سواری این موضوع مطرح نشده است.

۱۷- این طرح خودروهای تجاری را می‌توانید توضیح دهید؟

یکسری یارانه‌ها را دولت برای نوسازی ناوگان درون شهری در نظر گرفته که هم درون شهری و هم باری را شامل می شود. یعنی یارانه‌های خوبی را برای افرادی که ماشین خود را تعویض می‌کنند، در نظر گرفته است.

 

۱۸- این تصمیم نهایی شده است؟

بله. طرح آن وجود دارد و در مرحله اجرا است.

۱۹- چقدر منابع برای این کار در نظر گرفته شده است؟

این موضوع مربوط به دو ماه پیش است و من ارقام آن را فراموش کرده ام.

۲۰- به عنوان آخرین سوال گفته می شود که سایپا قصد دارد سایپا دیزل را واگذار کند. آیا قرار است که یک شرکت خارجی آن را خریداری کند؟

چنین قصدی وجود داشته است؛ اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

۲۱- با چه شرکت‌هایی مذاکره صورت گرفته است؟

من در جریان این طرح هم نیستم. این موضوع مربوط به بحث های داخلی شرکت است. در مورد شرکت های خارجی اطلاعی ندارم اما می دانیم که چند شرکت داخلی پیشنهادهایی داشته اند. ظاهرا شرایط پیشنهادی مطلوب نبوده است و به اجرا نرسیده است.

خبر انتخاب شده برای شما

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه ۲۱ واحد رشد کرد.