در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش؛
تاریخ: ۱۸:۲۹ :: ۱۳۹۶/۰۷/۲۵

2067, 
استراتژی توسعه‌ای شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش اعلام شدReviewed by سایت رادیوسهام on Oct 17Rating: 4.0 استراتژی توسعه‌ای شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش اعلام شد استراتژی توسعه‌ای شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش اعلام شد
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (۱ votes, average: 5٫۰۰ out of 5)
Loading...

 استراتژی توسعه‌ای شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش اعلام شد

Psp صنعتی تازه است که بورس را تحت تاثیر قرار داده است. حضور این دست شرکت ها  به قدری جذاب شده که پیدایش هر یک با استقبال گسترده سهامداران همراه است. در این  میان یکی از بزرگترین شرکت های حوزه پرداخت الکترونیک آماده ورود به بورس تهران است تا سرمایه گذاران در این بازار سرمایه گذاری بر روی ۲۶امین شرکت psp جهان را تجربه کنند. در همین راستا با سید ابراهیم حسینی نژاد، مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش  به گفت و گو نشستیم تا در جریان تازه ترین رویداد های این بنگاه اقتصادی قرار گرفته و  از سازو کار فعالیت آن و برنامه های توسعه ای شرکت آگاه شویم. در ادامه مشروح این  گفت و گو را می خوانید.

لطفا کمی درباره فعالیت شرکت توضیح دهید؟

به گزارش رادیوسهام ، تیر ماه سال ۱۳۸۲، شرکت پرداخت الکترونیک سامان در جزیره کیش فعالیت خود را با نام «های کارت کیش» در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک آغاز نمود و پس از مدتی نام شرکت به «پرداخت الکترونیک سامان کیش» تغییر کرد. این شرکت موافقت اصولی بانک مرکزی را در سال ۱۳۸۳ و مجوز قطعی فعالیت خود را در تاریخ ۰۶/۰۷/۱۳۸۴ از سوی این مرجع دریافت کرده و در سال ۱۳۹۱ به پشتوانه سابقه درخشان و تطابق سخت افزاری، نرم افزاری و امنیتی با استانداردهای تعیین شده، موفق به دریافت مجوز از شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) به عنوان نهاد ناظر بر شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت (PSP) گردد. در حال حاضر شرکت پرداخت الکترونیک سامان با نام تجاری «سپ» که برگرفته از عبارت اختصاری انگلیسی “SEP” است به عنوان یکی از سرآمدان این حوزه، دهه دوم عمر خود را سپری می‌کند. «سپ» با بهره‌گیری از سرمایه انسانی جوان و متخصص، فناوری‌های امنیتی به روز و نیز ابزارهای نوین در صنعت پرداخت، موفق شده تا با ارائه خدمات با کیفیت، امن و سریع، رضایت مشتریان و کارفرمایان خود را جلب کرده و سهم مناسبی از بازارهای خرد و کلان تجارت الکترونیک در کشور را به خود اختصاص دهد. فعالیت اصلی شرکت را می‌توانم در موضوعات زیر طبقه‌بندی کنم:

۱٫ ارائه خدمات پرداخت الکترونیک

۲٫ ارائه راه حل و اجرای خدمات نرم افزاری و سخت افزاری رایانه‌ای مربوط به کارت و پرداخت الکترونیکی در شبکه خدمات فروشگاهی و بانکی

۳٫ توسعه بستر فنی رایانه‌ای و مخابراتی برای گسترش خدمات پذیرش انواع کارت پول (debit) ، کارت نقدی (perpaid)، کارت اعتباری (credit) و کارت‌های فروشگاهی(loyalty card)

۴٫ اجرای عملیات رایانه‌ای و مخابراتی دریافت تراکنش‌های مالی مربوط به انواع کارت‌های فروشگاهی و بانکی

۵٫ اجرای کلیه عملیات مربوط به شبکه تبادل رایانه‌ای و الکترونیکی اطلاعات بانکی و فروشگاهی

۶٫ ایجاد بستر فنی لازم برای ارائه سرویس‌های تجارت الکترونیکی (e-commerce)

۷٫ ایجاد ارتباط به شبکه‌های رایانه‌ای و مخابراتی بین المللی و منطقه‌ای خدمات کارت با رعایت قوانین و مقررات مراجع ذیصلاح

۸٫ صادرات و واردات تجهیزات رایانه‌ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات

۹٫ طراحی و تولید و ارائه پشتیبانی نرم افزارهای رایانه‌ای اعم از سفارش مشتری و بسته‌های نرم افزاری و واردات و پشتیبانی نرم افزارهای رایانه‌ای خارجی و فعالیت در زمینه سیستم‌های ویژه رایانه‌ای نظیر اتوماسیون صنعتی و کارت‌های هوشمند و مشاوره و نظارت بر اجرای پروژه‌های انفورماتیکی و همچنین اجرای پروژه‌های انفورماتیکی و ارائه خدمات پشتیبانی تجهیزات سخت افزاری رایانه ای

 عملکرد شرکت طی سالهای گذشته چگونه بوده است؟

سپ در طول ۱۴ سال فعالیت خود، با بهره مندی از ۴۰ شعبه و نمایندگی و ۶۰ نقطه ارائه خدمات در سراسر کشور، استفاده از بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه کارتخوان با کیفیت، ثبت تراکنش‌های با سرعت و امنیت بالا، پشتیبانی ۲۴ ساعته و ارائه خدماتی منطبق با قوانین و مقررات بانک مرکزی، توانسته است رضایت بسیاری از بانک‌های همکار کشور و صاحبان کسب و کار را جلب نماید. در طی این سال‌ها، افزایش تعداد و ارتقاء شاخص اثر بخشی دستگاه‌های کارتخوان و نیز جلب اعتماد و انعقاد قراردادهای همکاری با بانک‌ها و فروشگاه‌های معتبرکشور، همواره از استراتژی‌های اصلی شرکت بوده و در این راستا نیز، موفقیت‌های چشمگیری بدست آمده است. به نحوی که با افزایش قراردادهای منعقده با بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و همچنین افزایش تعداد کارتخوان‌های شرکت، شاهد رشد چشمگیر تعداد و مبالغ تراکنش‌ها بودیم. همچنین در حوزه پرداخت‌های اینترنتی سپ به عنوان نخستین ارائه کننده خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور، همواره به عنوان پیشرو در عرصه پرداخت‌های غیر حضوری شناخته شده و انتخاب نخست شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و فروشگاه‌های معتبر اینترنتی جهت فروش آنلاین محصولات و خدمات به شمار می‌رود. درگاه اینترنتی سپ دارای بالاترین توان تبادل تراکنش بر ثانیه در کشور بوده و با توجه به انعطاف آن، امکان ارائه راهکارهای متنوع پرداخت مختص کسب و کار مشتریان را فراهم می‌آورد.

حتما بخوانید :  آبان طلا‌یی بازارها |شاخص در آستانه فتح قله تاریخی

در سال‌های اخیر درگاه سپ خدمات گسترده‌ای به اشخاص حقیقی و حقوقی که نیاز به وبسایتی جهت فروش کالا و یا ارائه خدمات داشته و همچنین دارای اقامتگاه قانونی و مجوزهای شغلی معتبر مانند پروانه کسب و یا مجوز کار می‌باشند، ارائه کرده است. یکی از استراتژی‌های سال‌های اخیر شرکت سپ، تقویت ابزارهای پرداخت موبایلی بوده است که ارائه خدمات پرداخت تلفن همراه از طریق فناوری USSD از طریق کد دستوری #۷۲۴*، تهیه و انتشار اپلیکیشن ۷۲۴ ویژه سیستم عامل اندروید و IOS برخی از اقدامات شرکت در این خصوص است. مجموع تراکنش‌های موبایل در سال مالی ۹۵ نسبت به سال مالی ۹۴ در کل ۳۲درصد افزایش داشته است. تعداد تراکنش‌های شارژ و پرداخت ۶۲درصد و تراکنش‌های قبض ۴۸درصد افزایش یافته که حاکی از رویکرد مثبت و موفق سپ در این حوزه است.

 مهمترین دستاوردهای این سال‌ها را برشمارید؟

یکی از شاخص‌های مهمی که شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک در سراسر دنیا بر اساس آن رتبه بندی می‌گردند، شاخص تعداد تراکنش سالانه است. حجم تراکنش‌های پردازش شده توسط شرکت‌های پرداخت نمایانگر فراوانی مشتریان و توان فنی این شرکت‌ها جهت ارائه سطح خدمات مناسب در سطح تراکنشی بالا است. مجله Nilson Report به عنوان یکی از معتبرترین مجلات دنیا در حوزه بانکداری الکترونیک، هر ساله لیست ۱۵۰ شرکت PSP برتر دنیا را بر اساس تعداد تراکنش سالانه موفق منتشر می‌کند. یکی از دستاوردهای مهم شرکت پرداخت الکترونیک سامان حضور مستمر در لیست مذکور در سه سال گذشته بوده است. کسب رتبه ۳۵ در سال ۲۰۱۴، رتبه ۳۴ در سال ۲۰۱۵ و ارتقاء ۸ پله‌ای به رتبه ۲۶ در سال ۲۰۱۶ با ثبت رکورد بیش از یک میلیارد و نهصد و هفت میلیون تراکنش موفق، نه تنها دستاورد مهمی برای شرکت پرداخت الکترونیک سامان، که افتخار مهمی برای کشور است.

سپ اولین PSP دارای موافقت اصولی بانک مرکزی برای ارائه خدمات پرداخت الکترونیک در کشور بوده است و بسیاری از اولین‌های بازار پرداخت الکترونیک کشور از شروع این صنعت تا به امروز دستاورد شرکت پرداخت الکترونیک سامان بوده است. امکان پرداخت از طریق درگاه اینترنتی و ثبت اولین تراکنش خرید اینترنتی، فراهم کردن سرویس پرداخت قبوض از طریق کارتخوان و بستر اینترنت، فراهم کردن سرویس‌های خاص B2B از طریق دستگاه کارتخوان، اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سیستم‌های فروشگاهی و حسابداری، استفاده از بستر USSD برای انجام تراکنش پرداخت و معرفی سامانه #۷۲۴* به عنوان اولین کد پرداخت موبایلی کشور، تنها بخشی از خدماتی است که این شرکت به عنوان پیشگام در ارائه راهکارهای جدید به بازار ارائه کرده است.

دستیابی به موفقیت‌های فوق ناشی از نگاه آینده گر و اجرای مفاهیم مدل تعالی سازمانی در شرکت پرداخت الکترونیک سامان است بنحوی که این شرکت در اولین حضور خود در جایزه ملی تعالی سازمانی موفق به دریافت تقدیر نامه تعالی سازمانی و در دومین سال حضور خود موفق به دریافت تقدیر نامه سه ستاره از سازمان مدیریت صنعتی شد. همچنین دریافت گواهینامه معتبر سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO27001:2013 از مؤسسه ISC استرالیا نشان دهنده تعهد و اهتمام سپ به امنیت کاربران خود و فراهم کردن بستری امن برای پرداخت‌های مشتریان است.

پیشگام بودن در ارائه راهکارهای نوین پرداخت و کسب بازارهای جدید در سالهای جاری نیز ادامه داشت است. معرفی PinPad برای کارتخوان‌های فروشگاهی جهت حفظ حریم دارنده کارت در ثبت رمز، معرفی راهکار پرداخت درون برنامه‌ای برای تسهیل پرداخت در محیط Application‌های موبایلی و معرفی درگاه واسط Pay.ir برای مدیریت کسب و کارهای اینترنتی خرد و پرداخت‌های شخصی نیز از آخرین راهکارهایی است که براساس شناخت صحیح نیاز مشتریان به بازار ارائه شده است.

حتما بخوانید :  تولید ۷۰۰۰ تن آند در کوره فلش مس سرچشمه

 سهم شما از بازار پرداخت الکترونیک چقدر است؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که سهم بازار تراکنش‌های پرداخت الکترونیک کشور به دو صورت قابل بررسی است. یکی مجموع کل تراکنش‌ها بر روی ۳ ابزار کارتخوان، پرداخت اینترنتی و پرداخت موبایلی و دیگری به تفکیک هر ابزار. خوشبختانه سپ در این قسمت وضعیت بسیار مناسبی دارد. طبق آخرین گزارش‌ها، سهم بازار سپ از تراکنش‌های پرداختی کشور در شهریور ماه سال ۹۶ در میان ۱۲ شرکت ارائه کننده خدمات پرداخت ۱/۱۷درصد (هفده و یک دهم درصد) است. همچنین سپ با توسعه متوازن و تمرکز بر روی تمامی ابزارهای پرداختی، در هر یک از ابزارها نیز به صورت جداگانه، از سرآمدان بازار به حساب می‌آید. به عنوان مثال در شهریور ماه سال ۹۶، سپ ۵۲/۱۲درصد از بازار کارتخوان‌های کشور را در اختیار داشته است. این رقم در تراکنش‌های اینترنتی ۵۲/۲۸درصد است که پرداخت الکترونیک سامان را به عنوان یکه تاز بازار پرداخت‌های آنلاین کشور معرفی می‌کند. در حوزه پرداخت‌های موبایلی نیز سپ با در دست داشتن ۱۸درصد از سهم بازار کل، از پیشتازان این عرصه محسوب می‌شود.

 چه برنامه ای برای توسعه بازار دارید؟

دستاوردهای هر سازمان معمولا نتیجه و خروجی اقداماتی است که در پنج حوزه اصلی توانمند سازها یعنی حوزه فرآیندها و محصولات، حوزه منابع انسانی، حوزه رهبری و استراتژی و حوزه منابع و شراکت‌ها صورت پذیرفته است. شرکت پرداخت الکترونیک سامان با استفاده از مفاهیم مدل تعالی سازمانی و جهت موفقیت در تحقق برنامه‌های توسعه‌ای خود، در هر یک از ۵ حوزه یاد شده دارای رویکردهای مشخصی است که همراستا با اهداف و استراتژی‌های اصلی سه گانه شرکت طراحی و در حال اجرا می‌باشند.

تمرکز بر موبایل، ارائه راهکارهای جامع پرداخت و بین المللی شدن سه استراتژی اصلی شرکت پرداخت الکترونیک سامان است که کلیه برنامه‌ها و اهداف توسعه‌ای شرکت حول محور این سه استراتژی تدوین شده‌اند.

یکی از اهداف توسعه‌ای شرکت رشد متوازن در تمامی ابزار‌های پذیرش است. شرکت پرداخت الکترونیک سامان، تنها شرکت PSP در کشور است که در هر سه حوزه اصلی درگاه‌های پرداخت یعنی، کارتخوان، اینترنت و موبایل دارای رتبه اول تا سوم بازار است و حفظ سهم بازار و توسعه متوازن تراکنش‌ها در هر سه حوزه یاد شده جهت افزایش سهم بازار یکی از اهداف اصلی شرکت پرداخت الکترونیک سامان است.

 مهمترین بخش درآمد عملیاتی شرکت چیست؟

مهمترین بخش درآمد عملیاتی شرکت در حوزه کارتخوان است که شامل اجاره بهای دستگاه کارتخوان نصب شده از بانک‌های طرف قرارداد و همچنین کارمزدهای بانکی دریافتی از شرکت شاپرک به ازای هر تراکنش است. پس از حوزه کارتخوان، عمده درآمدهای شرکت در حوزه پرداخت با تلفن همراه (سامانه و اپلیکیشن ۷۲۴) است که شامل کارمزدهای دریافتی از اپراتورهای تلفن همراه و شاپرک می‌شود.

 درآمد و سود امسال چه میزان برآورد شده؟ آیا محقق می‌شود؟

با توجه به بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ با نرخ سود هر سهم ۷۵۰ ریال و از طرفی تغییر نرخ اجاره بانک سامان و تغیرات محاسبه مالیات عملکرد، قطعا به سود پیش‌بینی شده خواهیم رسید. با اصلاحات فوق، سود سالیانه طبق بودجه معادل ۱٫۵۸۸٫۱۱۴ریال گردید و سود ۶ ماهه مطابق عملکرد، ۴۳درصد پوشش داده شد.

 مشکلات این صنعت چیست؟ چه راهکاری برای رفع آن دارید؟

مهمترین معضل فعلی این صنعت تعریف اشتباه مدل کارمزدی بین چهار ذی نفع اصلی این حوزه یعنی پذیرندگان، بانک‌ها، دارندگان کارت و PSP‌ها است. در تمامی مدل‌های موفق در کشورهای دنیا، پذیرندگان به عنوان دریافت کننده خدمات پرداخت الکترونیک، بخشی از مبلغ هر تراکنش را به عنوان کارمزد پذیرندگی به شرکت PSP پرداخت می‌نمایند. شرکت‌های PSP، بخشی از درآمد فوق را به بانک پذیرنده، یعنی بانکی که حساب پذیرنده در آن تعریف شده پرداخت می‌نمایند. در نهایت بانک‌ها هم قادر خواهند بود کارت‌های اعتباری با نرخ‌های سود پایین تر به دارندگان کارت ارائه نمایند و بدین ترتیب قدرت خرید دارندگان کارت افزایش یافته که در نهایت منجر به افزایش قدرت خرید مردم و افزایش فروش پذیرندگان می‌گردد. این چرخه در تمام دنیا بنحوی طراحی شده است که تمام ذینفعان اکوسیستم پرداخت بنحوی منفعت خود را کسب می‌نمایند. از سوی دیگر از آنجا که معمولا استفاده از کارتخوان علاوه بر هزینه‌های متغیر بر اساس مبلغ تراکنش، هزینه ثابتی نیز برای پذیرندگان دارد، پذیرنده با بررسی خدمات و قیمت‌های شرکت‌های PSP، بهترین گزینه را بر اساس نیازمندی خود انتخاب می‌کند که این موضوع باعث ایجاد رقابت صحیح بین شرکت‌های PSP برای ارائه بهترین خدمات بر اساس نیاز مشتریان است.

حتما بخوانید :  ورنا از محل واگذاری ها 11 میلیارد سود کسب کرد

اما در ایران پذیرندگان هیچ گونه کارمزدی بابت استفاده از خدمات PSP پرداخت نمایند. رایگان بودن خدمات فوق باعث شده است برخی از پذیرندگان تعداد زیادی کارتخوان از شرکت‌های PSP دریافت نمایند که منجر به استفاده ناکارآمد از منابع و سرمایه‌های ملی کشور شده است. در حال حاضر کارمزد اصلی خدمات توسط بانک‌های پذیرنده پرداخت می‌گردد و از آنجا که هیچ تضمینی برای نگهداشت مبالغ تراکنش‌ها نیز وجود ندارد، عملا سیستم کارمزدی فعلی اثربخشی لازم برای بانک‌های پذیرنده را هم ندارد. اصلاح نظام کارمزد در کشور بر عهده بانک مرکزی و شاپرک است و انتظار می‌رود این تغییر که چندین سال است که همه ارکان صنعت به دنبال آن هستند، هر چه سریعتر اجرایی گردد.

با توجه به این حقیقت که پذیرندگان به رایگان بودن خدمات فوق عادت کرده اند، تغییر یکباره نظام فوق مقاومت‌های بسیاری در بازار ایجاد خواهد کرد و با توجه به ابعاد و تاثیرات زیاد این تغییر لازم است تا با درک صحیح واقعیت‌های بازار و با استفاده از مدل‌های مدیریت تغییر، نظام صحیح به تدریج و گام به گام اجرایی گردد. دریافت مبلغ ثابت ماهانه تا سقف پنجاه هزار ریال به ازای هر کارتخوان در گام اول، می‌تواند باعث حذف کارتخوان‌های اضافی از سطح بازار و افزایش سطح رقابت گردد. از طرفی مبلغ فوق مقاومت چندانی را هم ایجاد نخواهد نمود. در گام دوم بهتر است، تا مدل دریافت کارمزد بر اساس سیکل‌های تسویه صورت پذیرد. بدین شکل که پذیرندگانی که تمایلی به پرداخت کارمزد ندارند از مدل تسویه ۴۸ ساعته استفاده نمایند، تا حداقل بخشی از هزینه خدمات ارائه شده از طریق خواب مبالغ تراکنش برگشت شود. در خصوص پذیرندگانی که تمایل به تسویع سریعتر مبالع دارند می‌تواند کارمزدی به ازای هر سیکل تسویه از پذیرنده دریافت نمود. بدیهی است هرگونه اعمال تغییر در نظام کارمزدها می‌بایست با اطلاع رسانی صحیح به ذی نفعان، ایجاد مزایای و منافع برای آنان و نظارت دقیق بر اجرای صحیح آن صورت پذیرد.

 با توجه به تازگی این صنعت در بورس، سهامداران باید چه فاکتورهایی در این صنعت را مد نظر قرار دهند؟

اگرچه این صنعت در مقایسه با سایر صنایع در بازار بورس، تازه‌وارد تر است اما خوشبختانه فعالان و سرمایه‌گذاران عرصه بورس به خوبی با آن آشنا هستند. سهامداران علاوه بر فاکتورهای معمول بازار بورس، می‌بایست سهم بازار از حیث تعداد تراکنش‌ها و همچنین نوآوری و خلاقیت در ارائه خدمات و محصولات را مدنظر قرار دهند چرا که آینده این صنعت به این عوامل گره خورده است. خوشبختانه پرداخت الکترونیک سامان هم از لحاظ سهم بازار و هم در رویکرد آینده‌نگر در زمره شرکت‌های پیشرو بازار قرار دارد.

 برنامه‌های توسعه ای شرکت را تشریح کنید؟

یکی از استراتژی‌های اصلی سپ، تمرکز بر موبایل و پرداخت‌های غیرحضوری است. بر این اساس تست‌ها و اقدامات اولیه جهت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در این حوزه مانند NFC، Mobile POS و… انجام شده است که با کسب مجوزهای لازم به زودی عملیاتی خواهد شد. توسعه بازار پرداخت‌های موبایلی و ارائه راهکارهای جامع برای پرداخت‌های الکترونیک از دیگر اقدامات سپ در این زمینه است. ما با استقرار واحد تحقیق و توسعه، نگاه ویژه‌ای به آینده و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه پرداخت‌ داریم و تلاش می‌کنیم در این راه با همکاری با فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه مالی و فناوری اطلاعات همچنان به عنوان یک شرکت پیشرو و نوآور در صنعت پرداخت شناخته شویم.

خبر انتخاب شده برای شما

یک مسئول در بورس کالا گفت:  از ابتدای امسال تا ۲۰آبان، بطور میانگین ۸۸۰۰ قرارداد در روز منعقد شده  که در دو هفته اخیر، به ۳۳ هزار قرارداد در روز رسیده است.
همچنین می توانید فایلهای دوره آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا از تلگرام دانلود کنید.