تاریخ: ۲۱:۲۳ :: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹

2067, 
تصمیم شورای رقابت برای فروش خارج از بورس پتروشیمی های مارون و جمReviewed by سایت رادیوسهام on Oct 21Rating: 4.0تصمیم شورای رقابت برای فروش خارج از بورس پتروشیمی های مارون و جم تصمیم شورای رقابت برای فروش خارج از بورس پتروشیمی های مارون و جم
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

تصمیم شورای رقابت برای فروش خارج از بورس پتروشیمی های مارون و جم

در صورتی که کف عرضه تعیین شده کالا در بورس جذب نشود و امکان صادرات آن نیز میسر  نباشد، همه تولیدکنندگان با هم، تخفیف برای آن محصول در بورس اعمال کرده و از این  طریق به فروش برسانند

به گزارش رادیوسهام ، در جلسه ۳۲ ام کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در تاریخ هفتم مردادماه تصمیماتی توسط شورای رقابت در خصوص فروش خارج از بورس برخی از شرکت های پتروشیمی اخذ شد.

در خصوص موضوع فروش خارج از بورس برخی محصولات شرکت های پتروشیمی مارون و جم، شرکت جم اعلام کرد: از کل فروش ۲۰۱ هزار تن خود در سال ۱۳۹۵، ۲۶۷۷۰ تن آن خارج از بورس بوده که تحت این شرایط صورت گرفته است: ۱- از طریق تخصیص ۱۰ درصد عرضه محصولات ارائه شده در بورس کالا به تعاونی­ها بر اساس تفاهم­نامه ۳ جانبه فیمابین شرکت پتروشیمی جم، اتحادیه سراسری شرکت­های تعاونی صنایع پایین دستی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی  ۲- فروش خارج از بورس پس از دو بار عرضه در بورس بر اساس کف عرضه تعیین شده و عدم معامله و خرید کالا  ۳-  برگزاری مزایده برای فروش ضایعات ۴- فروش مستقیم محصول باقیمانده تجمیع شده در انبار طی دو ماه­ پایانی سال با هماهنگی و مکاتبه با NPC و بورس.

حتما بخوانید :  رونمایی از قراردادهای خرید واگنهای جدید داخلی و خارجی حریل

در این زمینه بحث شد تا تمام عرضه از طریق بورس صورت بگیرد و برای فروش خارج از بورس طبق شرایط دیده شده در دستورالعمل رفتار شود چرا که در غیر این صورت تولیدکننده رقیب که متعهد به فروش در بورس است مجبور شده برای فروش کالای خود از این طریق چند درصد تخفیف قائل شود. در این راستا باید تخصیص سهمیه به تعاونی­ها نیز تعیین تکلیف شود. برای جلوگیری از تجمیع محصول در انبار نیز، NPC و بورس انعقاد قرارداد بلندمدت توسط شرکت جم با مشتریان دارای خرید مداوم را پیشنهاد کرد.

در همین حال شرکت مارون هم اعلام کرد: از ۲۷۴ هزار تن فروش کل سال ۱۳۹۵، ۳۱ هزار تن آن خارج از بورس بوده که بخش عمده این حجم مربوط به تهاتر کالا با سایر پتروشیمی­ها از جمله پتروشیمی رجالی است. تنها حدود ۳۰۰۰ تن آن فروش مستقیم بوده است. شرکت مارون در ادامه به ظرفیت محدود شرکت (۸ روزه) در انبارش محصول اشاره کرده و با طرح مسائل پیش آمده در برنامه صادراتی خود و نیز عدم جذب محصول در بورس کالا علی رغم رعایت کف عرضه؛ درخواست در نظر گرفتن مشکلات عملیاتی شرکت­های پتروشیمی را برای تعیین شرایط فروش مطرح کرد.

در این مورد بحث شد در صورتی که کف عرضه تعیین شده کالا در بورس جذب نشود و امکان صادرات آن نیز میسر نباشد، همه تولیدکنندگان با هم، تخفیف برای آن محصول در بورس اعمال کرده و از این طریق به فروش برسانند و اگر برای کالا بازار صادراتی وجود داشته باشد و کف عرضه تعیین شده برای آن در بورس جذب نگردد، کارگروه در کف عرضه تجدید نظر کرده و آن را کاهش دهد.

حتما بخوانید :  دلایل جذابیت بازار سرمایه ایران برای سرمایه گذاران خارجی

منبع: پتروتحلیل

خبر انتخاب شده برای شما

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت که در قراردادهای جدید این شرکت با پژوی فرانسه، حتی در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام تمامی جوانب امر پیش‌بینی شده است.
همچنین می توانید فایلهای دوره آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا از تلگرام دانلود کنید.
برچسب ها: , , ,