تاریخ: ۱۴:۲۸ :: ۱۳۹۷/۰۲/۱۸

2067, 
تاثیر دلار ۴٢٠٠ تومانی بر قطعه سازان اعلام شدReviewed by سایت رادیوسهام on May 8Rating: 4.0 تاثیر دلار ۴٢٠٠ تومانی بر قطعه سازان اعلام شد تاثیر دلار ۴٢٠٠ تومانی بر قطعه سازان اعلام شد
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

 تاثیر دلار ۴٢٠٠ تومانی بر قطعه سازان اعلام شد

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو  درباره تاثیر دلار ۴٢٠٠ تومانی بر این صنعت ابراز داشت: تعیین نرخ ۴٢٠٠ تومانی دلار بر صنعت قطعات خودرو تاثیر دوگانه داشته است. به طوری که برخی از قطعاتی که بر اساس نرخ آزاد ارز محاسبه می شد با این تصمیمات با کاهش قیمت همراه خواهد شد و از سوی دیگر برخی دیگر از مواد اولیه که بر مبنای دلار مبادله ای بود حالا با تعیین دلار ۴٢٠٠ تومانی با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

به گزارش رادیوسهام ، در پی رشد نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین افزایش بهای دلار مبادله ای از ۳۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان در هفته های اخیر شاهد افزایش قابل ملاحظه خودرو بودیم. البته بر اساس اظهارات مدیران خودروساز هنوز اجازه افزایش نرخ به خودروهای با ارزش کمتر از ۴۵ میلیون تومان داده نشده است. اما صنعت قطعات خودرو که تامین کننده بخش
زیادی از نیازهای خودروسازان است با تحولات اخیر بازار ارز چه می کنند؟ آیا آن ها نیز در پی افزایش نرخ هستند؟

*تاثیر دوگانه رشد قیمت ارز مبادله ای بر قطعه سازان*

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو درباره تاثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر این صنعت ابراز داشت: تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار بر صنعت قطعات خودرو تاثیر دوگانه داشته است. به طوری که برخی از قطعاتی که بر اساس نرخ آزاد ارز محاسبه می شد با این تصمیمات با کاهش قیمت همراه خواهد شد و از سوی دیگر برخی دیگر از مواد اولیه که بر مبنای دلار مبادله ای بود حالا با تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

حتما بخوانید :  وضعیت بازار سرمایه در سال ۹۸ چگونه خواهد بود؟

*مسائل داخلی نقش مهمتری در رشد قیمت خودرو دارد*

او با تاکید بر اینکه به دلیل دوگانه بودن تاثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر تولیدکنندگان قطعات خودرو هنوز محاسبات دقیقی بر روی این موضوع صورت نگرفته تصر یح کرد: در واقع دغدغه و مشکل اصلی حال حاضر صنعت قطعات خودرو نرخ دلار نیست. زیرا نرخ ارز تنها مساله ای که موجب رشد قیمت خودرو شده نیست. بلکه هزینه های دیگری در بالا رفتن قیمت خودرو نقش آفرینی کرده اند.

او ادامه داد: افزایش ۲۰ درصدی دستمزد، افزایش ۱۰ درصدی هزینه های سربار و همچنین افزایش قیمت ۴۰ درصدی مواد اولیه نقش مهمی در بالا رفتن قیمت خودرو داشته که بخشی از دلایل رشد ۴۰ درصدی مواد اولیه ناشی از مسائل داخلی مانند افزایش قیمت فولاد، مس، آلومینیوم و مواد پتروشیمی است.

وی افزود: این مسائل بیشترین اثر را در رشد قیمت خودرو داشته و در مقایسه با افزایش قیمت دلار نقش مهم تری را ایفا کرده است.

*قطعه سازان خواهان افزایش ۳۰ درصدی قیمت هستند، خودروسازان ۲۰ درصد*

نجفی منش در ادامه به تاثیر افزایش هزینه ها بر صنعت قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: رشد ۲۰ درصدی دستمزد تاثیر ۸ درصدی بر هزینه های قطعه سازان دارد. از طرفی افزایش ۱۰ درصدی هزینه های سربار و ۴۰ درصدی مواد اولیه به ترتیب حدود ۲ درصد و ۱۶ تا ۲۰ درصد افزایش هزینه های صنعت قطعات خودرو را در پی داشته است.

حتما بخوانید :  عوامل تاثیر گذار بر سودهی بیشتر گروه کانی های فلزی در بورس

او اضافه کرد: بر اساس محاسبات انجام شده با توجه به افزایش هزینه ها قیمت قطعات خودرو باید حداقل ۳۰ درصد و همچنین قیمت خودرو دست کم ۲۰ درصد افزایش یابد تا هزینه های اضافه شده را پوشش دهد.

*چرا باید شورای رقابت قیمت ها را تعیین کند؟*

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در ادامه به اشتباه بودن قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت نقبی زد و اعلام کرد: متاسفانه در کشور ما از ۶ سال پیش کار نادرستی پایه گذاری شد و قیمت گذاری خودرو به دست شورای رقابت افتاد. در حالی که در هیچ جای دنیا قیمت خودرو را دولت تعیین نمی کند و نرخ ها بر اساس تقاضای بازار تعیین می شود. در ایران نیز باید اجازه دهیم تا قیمت ها بر اساس تشخیص بازار تعیین شود و خریداران با توجه به تشخیص خود خودرو ها را خریداری کنند.

*کاهش قیمت خودرو در صورت حذف نقش شورای رقابت در تعیین قیمت ها*

او افزود: خوشبختانه در حال حاضر تعداد خودروسازها در ایران افزایش یافته و بازار نیز کاملا هوشمند است. بنابراین بازار بهترین متعادل کننده بازار است. در صورتی که قیمت ها توسط بازار تعیین شود حتی ممکن است نرخ های خودرو نسبت به قیمت های کنونی نیز پایینتر باشد زیرا در شرایط کنونی بسیاری از خودروها توسط دلالان از تولیدکنندگان خریداری شده و با قیمت های بالاتر در بازار عرضه می شوند. چنانچه نقش شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو حذف شود و قیمت ها بر اساس تقاضای بازار تعیین شود قطعا زمینه برای فعالیت این دلالان فراهم نخواهد بود و دست آن ها از بازار کوتاه خواهد شد.

حتما بخوانید :  کاهش کارمزد معاملات، بورس را رونق می‌دهد؟

نجفی منش در پایان با تاکید بر این که ما به دنبال افزایش قیمت ها نیستیم ، اذعان داشت: در واقع ما در پی تعدیل قیمت ها هستیم. هدف ما از انتظار رشد دست کم ۳۰ درصدی قطعات و ۲۰ درصدی خودرو این است که هزینه ها و گرانی هایی که به ما تحمیل شده جبران شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت قطعات خودرو در حال حاضر مشکلی برای ثبت سفارش با دلار ۴۲۰۰ تومانی داشته، گفت: تا کنون هر بار که برای ثبت سفارش با دلار ۴۲۰۰ تومانی مراجعه کردیم سیستم بانکی انجام داده و سفارش ها بدون هیچ مشکلی ثبت شده است. اما همانطور که گفتیم مشکل اصلی تولیدکنندگان قطعات خودرو آن بخش از مواد اولیه است که از داخل کشور تامین می شود که با رشد قیمت قابل توجهی همراه شده است.

منبع: بورس۲۴

خبر انتخاب شده برای شما

اگر تنش‌های سیاسی کمتر و کمتر شود، می‌توان به بهبود بازار سهام در سال جدید امیدوار بود. در بهار سال ۱۳۹۸، به نظر می‌رسد ثبات خاصی را در بازار سهام داشته باشیم که گاها منفی یا مثبت خواهد بود.
همچنین می توانید مقالات آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید.