1. قیمت خودرو باید آزاد شود

2683, 2224, 
قیمت خودرو باید آزاد شودReviewed by سایت رادیوسهام on Jan 8Rating: 4.0قیمت خودرو باید آزاد شودقیمت خودرو باید آزاد شود
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

 استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: صنعت خودرو برای مقابله با تحریم‌ها به آزادسازی قیمت‌ها و حفظ اشتغال نیازمند است.سعید لیلاز در حاشیه مراسم افتتاح سومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران افزود: با آزادسازی قیمت‌ها هرچند زیان خودروسازان جبران نمی‌شود، دستکم جلو آن گرفته می‌شود.این استاد دانشگاه تصریح کرد: به شرط تعیین قیمت خودروها در حاشیه بازار، حتی اگر تیراژ (شمارگان تولید) به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال کاهش یابد قادر به حفظ اشتغال خواهیم بود و پس از آن به‌تدریج اصلاحات در این صنعت را آغاز خواهیم کرد.

 قیمت خودرو باید آزاد شود

لیلاز ادامه داد: خودرو جزو کالاهای اساسی نظیر دارو و غذا نیست که ما به هر قیمتی برای آنها ۱۴ میلیارد دلار ارز تهیه می‌کنیم و مخالفم که منابع کشور به خودرو سواری اختصاص یابد.وی گفت: در زمینه حفظ اشتغال موجود، یک تعهد اخلاقی و ملی داریم اما نمی‌توان هم قیمت خودرو را پایین نگه داشت و هم اشتغال ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار نفری این صنعت را حفظ کرد.«فروش اموال مازاد و باقیمانده سهام خودروسازان به‌طور حتم تدبیر خوبی است اما در شرایط فعلی که کیک اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است نمی‌توان با اطمینان از فروش حرف زد و شاید ارزان فروخته شود».این کارشناس اقتصادی همچنین تصریح کرد: امروز زمان خوبی برای خصوصی‌سازی نیست و به شخصه هیچ‌گاه با روند خصوصی‌سازی‌هایی که در سه دهه گذشته اتفاق افتاده است، موافق نبودم.وی یادآوری کرد: در شرایط کنونی تقاضای حدود ۲ میلیونی پارسال برای خودرو به ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش می‌یابد و زیان همه افرادی که خودرو پیش خرید کرده بودند نیز پرداخت می‌شود؛ این موضوع گریزناپذیر است و نباید از آن بترسیم.

حتما بخوانید :  خوش‌بینی بازار به افزایش قیمت طلا

وی اضافه کرد: داخلی‌سازی قطعات شاید از نظر اقتصادی سخت باشد اما از نظر فنی ممکن است و اکنون جز یکی ۲ قطعه، هیچ مشکلی در ارتقای داخلی‌سازی نداریم؛ هرچند از نظر کیفیت و دستیابی به استانداردهای موردنظر سازمان ملی استاندارد با دشواری‌هایی روبه‌روییم. لیلاز در پاسخ به پرسشی درباره سوء‌مدیریت در شرکت‌های خودروساز، منکر وجود «ژن خوب» در این شرکت‌ها شد. این استاد دانشگاه یادآوری کرد: مساله اصلی در ایران اصلاح ساختار سیاست‌هاست و باید در این مسیر گام برداریم.

لیلاز اضافه کرد: موضوع بالا بودن هزینه‌های سربار خودروسازان صحت دارد، هرچند به شدت در حال کاهش است و همین که رشدقیمت خودرو در پنج سال گذشته یک پنجم تا یک سوم نرخ تورم بوده، دلالت بر همین موضوع دارد.وی ادامه داد: وقتی در سال‌های گذشته توانستیم شمارگان تولید را از سالانه ۷۰۰ هزار به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسانیم، یعنی در مردم قدرت خرید ایجاد کرده ایم.لیلاز در پاسخ به سوالی درباره دیر شدن اعلام قیمت‌های جدید خودروها گفت: یک «بی تصمیمی» بزرگ در دولت مشاهده می‌شود که به شخصه همواره به آن اعتراض داشته ام.وی اضافه کرد: از زمان روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، بخشی از مشکلات کم شده و ممکن است تکلیف قیمت خودروها تا پایان همین هفته مشخص شود.استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: این شرایط فقط به سود دلالان و زیان مشتریان است و باید حتی روی ثانیه‌ها برنامه‌ریزی کرد.

حتما بخوانید :  نرخ سود بانکی افزایش نمی‌یابد

منبع: ایرنا

خبر انتخاب شده برای شما

سقوط دلار به عمق پنج ماه گذشته
رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به انتشار اخباری در خصوص تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: فعلا ارز ۴۲۰۰ برای واردات کالاهای اساسی برقرار است و نشنیده ام که حذف آن در دستور کار باشد.
همچنین می توانید مقالات آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید.

آموزش بورس

قالب خبری