تاریخ: ۱۶:۴۸ :: ۱۳۹۴/۰۸/۱۰

20, 2223, 
پیش بینی مشاور وزیر صنعت از گروه خودروسازیReviewed by سایت رادیوسهام on Nov 1Rating: 5.0پیش بینی مشاور وزیر صنعت از گروه خودروسازیپیش بینی مشاور وزیر صنعت از گروه خودروسازی
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش خودرو در گفت‌وگو با رادیو سهام عنوان کرد:پیش بینی مشاور وزیر صنعت از گروه خودروسازی

عدم توجه مدیران بخش خودرو به کیفیت؛ عامل نابودی این صنعت

بیوک علی مرادلو، کارشناس بخش خودرو و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش خودرو در گفتگو با رادیو سهام، ضمن اشاره به اینکه انتظارات مردم از سطح کیفی خودروها به دلیل افزایش سطح اطلاعاتشان بالا رفته ، عنوان می‌کند که مسئله‌ای که در حقیقت باید به وقوع بپیوندد، بالا رفتن سطح کیفیت محصولات است و اگر صنعت خودروسازی به این مسئله بی‌اعتنایی کند، درواقع به بازار خود بی‌اعتنایی کرده و عملاً محکوم‌به فنا است.

مشروح گفت‌وگوی رادیو سهام با مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش خودرو را در زیر دنبال کنید:

۱- با توجه به گزارش‌های شش‌ماهه صنعت خودرو، می‌توان این نتیجه را گرفت که وضعیت خودرویی‌ها در بازار سرمایه بسیار خراب است، اکثر این شرکت‌ها با زیان انباشته سنگینی مواجه بوده‌اند، حتی زیان امسال شرکتی مثل سایپادیزل، بیش از سرمایه‌ اسمی‌اش بوده است. بنابراین باید منتظر روزی ماند که یکی پس از دیگری کارخانه‌های خودروسازی تعطیل شوند؟

هنگامی‌که واقعیت‌ها را نگاه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که صنعت خودروسازی ازنظر وضعیت مالی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. بنده معتقدم که باید برای حل این مشکلات تصمیمات مختلف بلندمدت و کوتاه‌مدت گرفته شود؛ در بحث تصمیمات کوتاه‌مدت می‌توان عنوان کرد که به شرایط عمومی جامعه بازمی‌گردد و با تصمیماتی که دولت به‌منظور تقویت و تحریک بازار گرفته است، می‌توانند گردش مالی را در داخل شرکت‌های خودروسازی به جریان اندازند.

حتما بخوانید :  پیش بینی 68 نفر از بزرگان بورس از آینده بازار

این شرکت‌ها تا حدودی وابسته به دولت هستند و از طرف دیگر با توجه به احساس مسئولیتی که می‌کنند، قادر با پایین آوردن هزینه‌های خود نیستند و نمی‌توانند نیروهای خود را تعدیل کنند. بنابراین نگه‌داشتن کارکنان اضافی با توجه به اینکه فروششان دست‌خوش تغییر شود، هزینه‌های این شرکت‌ها را بالا خواهد برد، درنتیجه ضرر انباشته آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

لذا یکی از راه‌هایی که برای جلوگیری از ضرر انباشته عنوان می‌شود، بحث چابک‌سازی و کوچک‌سازی این شرکت‌ها است و انجام این حرکت‌ هم به بیکار شدن بسیاری از افراد در صنایع مستقیم و غیرمستقیم این حوزه منجر خواهد شد. بنابراین، اتخاذ کردن این شیوه راه مناسبی نیست.

یکی دیگر از راه‌های مقابله با این ضررها، به حرکت‌ درآوردن طرف تقاضا است؛ برای انجام این کار هم باید امکاناتی را در اختیار خریداران قرار دهیم، منتها برخی از این شرکت‌ها به شرایط کلی کشور برمی‌گردد. تمام شرکت‌های تجاری با مشکل مواجه هستند، چراکه برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند.

مسئله بعدی که در این راستا مطرح می‌شود این است که مشتریان وقتی‌که خودرو را خریداری می‌کنند، قصد کار کردن با آن رادارند و هنگامی‌که اقتصاد کشور دچار مشکل باشد و تحرکی نداشته باشد، مشتریان خودروسازان هم نمی‌توانند کار کنند و درنتیجه تمایلی هم برای خرید خودرو ندارند.

حتما بخوانید :  گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با مدیرعامل چکاپا در خصوص آخرین وضعیت شرکت و طرح های توسعه آن

در خصوص راهکارهای بلندمدت هم این مسئله عنوان می‌شود که باید از اتفاقاتی که در برای این صنعت افتاده درس گرفته شود و تجدیدنظری در ساختار خودروسازی کشور به وجود آید، تا این شرکت‌ها بتوانند خود را شرایط مختلف سرپا نگه‌دارند.

۲- آیا بی‌اعتنایی شرکت‌های خودروسازی برای بالا بردن کیفیت محصولات، سبب شده که مردم از خرید خودروهای ساخت داخل خودداری کنند؟

نکته‌ای که عنوان می‌شود این است که انتظارات مردم از سطح کیفیت خودروها به دلیل افزایش سطح اطلاعاتشان بالا رفته است، اما مسئله‌ای که در حقیقت باید به وقوع بپیوندد، بالا رفتن سطح کیفیت محصولات است و اگر صنعت خودروسازی به این مسئله بی‌اعتنایی کند، درواقع به بازار خود بی‌اعتنایی کرده و عملاً محکوم به فنا است.

بااین‌وجود، صنعت خودرو هم برنامه‌های زیادی را برای بالا بردن سطح کیفیت محصولات خود دارد، چراکه برای خود به اجرا کردن این مسائل نیاز دارند، حال اگر مدیران برخی از این مجموعه‌ها بخواهند بی‌اعتنایی نسبت به این اقدامات داشته باشند، نتیجه‌‌ای را جز نابودی خود و شرکتشان نمی‌توانند کسب کنند.

۳- به عقیده شما وام ۲۵ میلیونی می‌تواند درمانی اساسی برای این حل مشکلات خودرویی کشور باشد یا به‌صورت یک مسکن موقت عمل خواهد کرد؟

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفتم، وام ۲۵ میلیون تومانی به‌منظور تحریک بازار درنظر گرفته‌شده است، چراکه درصد بسیاری از این افت فروش به دلیل اینکه فکر کنیم مردم پول داشته اما قصد خرید ندارند، نیست، بلکه در حقیقت نقدینگی کافی در اختیار مردم برای اختصاص دادن به خرید خودرو وجود ندارد. بنابراین وام‌های ۲۵ میلیون تومانی آمده که قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

حتما بخوانید :  پیش بینی 68 نفر از بزرگان بورس از آینده بازار

اما این مسئله هم باید به‌صورت دقیق مدیریت شود و نباید درروند ورود منابع آن‌هم خللی ایجاد شود. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که مسئولین برنامه‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که وام‌گیرندگان شرایط بازپرداخت اقساط را داشته باشند.

۳- در بازار سرمایه دید سهامداران به‌گونه‌ای است که اعتماد چندانی به نمادهای خودرویی ندارند، به همین دلیل نوسان گیران در این فضا واردشده و اقدام به خرید کوتاه‌مدت سهام خودرویی‌ها آن‌هم به نیت کسب سود ۳-۴ درصدی می‌کنند. حال به عقیده شما این نوع نگاهی که توسط برخی از سهام‌داران وجود دارد، صحیح است؟

مسلماً سهام‌داران هم در شرایط مختلف منافع خود را در نظر می‌گیرند. صنعت خودرو در بورس همیشه یک نقش پررنگی را بازی کرده است و تأثیرات خود را در بازار سرمایه می‌گذارد، به همین دلیل در بسیاری از موارد همین سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری‌هایی که در این بخش داشته‌اند، سود زیادی را کسب کرده‌اند. امروز صنعت خودرو با توجه به مشکلاتی که دارد، سرمایه‌گذاران را با تردید مواجه کرده است.

خبر انتخاب شده برای شما

پیش بینی ۶۸ نفر از بزرگان بورس از آینده بازار
همچنین می توانید فایلهای دوره آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا از تلگرام دانلود کنید.