2067, 20, 2223, 
پیش بینی عضو انجمن قطعه سازان از گزارش 9 ماهه شرکتهای خودروییReviewed by سایت رادیوسهام on Nov 21Rating: 5.0پیش بینی عضو انجمن قطعه سازان از گزارش 9 ماهه شرکتهای خودروییپیش بینی عضو انجمن قطعه سازان از گزارش 9 ماهه شرکتهای خودرویی
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

پیش بینی عضو انجمن قطعه سازان از گزارش 9 ماهه شرکتهای خودرویی

محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو در گفت‌وگو با رادیو سهام،‌ بر این باور است که که علت اصلی مشکل سهام سایپا و خودروسازها این است که این شرکت ها کمکان با زیان تولید می کنند. وی بدون اشاره به تاثیر کیفیت نازل محصولات تولیدی این کارخانه‌ها در زیان‌ده بودن صورت‌های مالی‌شان، تعیین دستوری قیمت را عامل زیان‌ده بودن این کارخانه‌ها عنوان می‌کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، گزارش‌های ۹ ماهه کارخانه‌های خودروسازی را مثبت ارزیابی نکرده و عنوان می‌کند که سیاست‌ خروج از رکود هم نتوانسته در صنعت خودروسازی تحولی ایجاد کند.

مشروح گفت‌وگوی رادیو سهام با عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو را در زیر دنبال کنید:

۱- با توجه به افزایش نرخ دلار از سویی و خالی شدن انبارهای خودروسازان از سوی دیگر،‌ به صورت همزمان موجی مثبت و منفی در صنعت خودرو ایجاد شده است. این موضوع فضا را برای سهام داران این صنایع مبهم کرده است. با توجه به اینکه سهام ایران خودرو هم اخیرا خوب معامله نمی‌شود و مقداری افت داشته و قیمت سایپا نیز به قیمت صد تومان رسیده است که نزدیک به کف سالانه هست ، با توجه به این مطالب چه آینده‌ای را برای این صنایع می‌توان متصور بود؟

بنده بر این باورم که نرخ دلار هنوز هم واقعی نیست، یعنی بر اساس قانون برنامه که باید تفاوت تورم داخلی و خارجی را با قیمت دلار تعدیل می کردند، تاکنون به این مرحله نرسیده و این موضوع هنوز جای کار دارد.

البته هنگامی که نرخ دلار بالا می رود این اتفاق می افتد که خودروسازها به جای اینکه مواد مورد نیاز خود را از خارج وارد کنند، به صنایع داخلی تمایل پیدا می کنند و این موضوع باعث می شود که قیمت تمام شده تعدیل شود.

حتما بخوانید :  آتی سبد سهام از یکشنبه در بورس

علت اصلی مشکل سهام سایپا و خودروسازها این است که این شرکت ها هنوز با زیان تولید می کنند و به خاطر اینکه قیمت های خود را به صورت دستوری تعیین کرده اند، در حال حاضر هم با زیان تولید می کنند.

برای خروج از این وضعیت و روشن شدن مسیر آینده چند کار باید صورت بگیرد؛ یکی اینکه دولت و شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو ورود نکنند و قیمت گذاری خودرو را به بازار واگذار کنند. دومین قدم این است که مدیریت خودروسازی را واقعا به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت در مدیریت این بخش کمتر دخالت کند. سوم اینکه به وسیله مشارکت های بین المللی و همکاری با شرکت های تراز اول بین المللی وارد بازار بشویم تا بتوانیم مدل های جدید خودرو را به بازار معرفی کنیم و در نهایت باید بازار صادرات را تقویت کرد و حرکت کامل تری را انجام داد.

۲- در حال حاضر که فشار های زیادی بر روی خودروسازها به دلیل کیفیت نا مطلوبشان وجود دارد، لذا عنوان می‌شود که باید قیمت های خود را پایین بیاورند، با این وجود اگر قیمت از دست شورای رقابت خارج شود، وضعیت برای این صنعت پیچیده تر می شود و به این ترتیب بیش از این ضرر نمی کنند؟

اگر خاطرتان باشد در ۱۰ ، ۱۵ سال گذشته هم همین مشکل را در صنعت سیمان داشتیم، در آن زمان دولت یک قیمت را برای سیمان مشخص می کرد و کارخانجات سیمان ضرر می کردند و در حقیقت سود اصلی را دلالان می کردند. بنابراین تجربه اگر بازار را آزاد بگذارند این موضوع حل می شود.

۳- به نظر شما با توجه به این بسته خروج از رکود، در گزارش ۹ ماهه صنعت های خودروسازی چه نکات مثبت و منفی وجود دارد؟

در حال حاضر شرکت های خودرویی ما زیان ده هستند، اما شرکت ایران خودرو وضعیت به مراتب بهتری دارد، اما میزان فروششان کم شده است و با شرایطی که پیش آمده می‌تواند وضعیت فروششان را بهتر کنند.

به عبارتی اگر چند راهکاری که ذکر شد انجام شود این صنعت در شرایط بهتری قرار می گیرد. ضمن اینکه یادمان باشد در تمام کشورهای دنیا خیلی از خودروها توسط بانک ها و موسسات لیزینگ تامین مالی فروش می شوند و مردم از محل درآمد های آتی خود اقدام به خرید خودرو می کنند.

حتما بخوانید :  فضای تردید در بازار جهانی

در گذشته هم پنج درصد از فروش خودروهای ما از طریق تسهیلات بود، اما مدتی هست که این موضوع متوقف شده است. اما اگر دوباره این کار انجام شود باعث رونق بازار شده و منجر به رشد اقتصادی می شود و آن دسته از مردمی که به دلیل کاهش قدرت خرید خود توان خرید نداشتند به این طریق صاحب خودرو می شوند. به این ترتیب همه رضایت پیدا می کنند جز آنهایی که همیشه مخالف هستند .

۴- به صورت مشخص وضعیت گزارش های نه ماهه را مثبت ارزیابی می کنید یا منفی؟

من در این مقطع ارزیابی از این گزارش ها ارائه نمی دهم. پیش بینی در این صنعت وابسته به سیاستها و تصمیمات کلان دارد. تصمیماتی باید گرفته شود. یکی از آنها هم همین خصوصی سازی این صنعت است.

۵- آقای نجفی منش این بحث خصوصی سازی صنعت خودرو یک بحث کلی است، ما می خواهیم بدانیم الان وضعیت خودروسازی به چه صورت است و در گزارش نه ماهه این موضوع به چه شکل دیده می شود؟ خصوصی سازی که مطالبه واقعی و کلی اقتصاد ما از صنعت خودرو سازی هست که کاملا وابسته به زمان هست.

گزارش نه ماهه برای گروه سایپا حتما منفی ارزیابی می شود، چرا که همین الان در همین شرایط با زیان می فروشند، اما شرکت ایران خودرو ممکن است خنثی ارزیابی شود و نه سود مشخصی داشته باشد و نه زیان . البته ممکن است با این وضعیت یک مقدار سود شرکت ایران خودرو نیز بهبود پیدا کند.

۶- تزریق نقدینگی به صنعت خودروسازی در بسته خروج از رکود، به نوعی یک درآمد غیرمترقبه محسوب می‌شود، با توجه به کیفیت و سطح خرید مردم، دولت این تصمیم را برای فروش خودرو سازها گرفت.  حال این سوال مطرح می شود که اگر خودرو سازها بازهم به افزایش سطح کیفی محصولات خود توجهی نداشته باشند و صرفا منتظر کمک های دولتی باشند به نظر شما مجددا این صورت های مالی منفی تر نمی شود و میزان زیان این شرکت ها افزایش پیدا نمی کند؟  دلخوش بودن به این کمک ها باعث می شود که وضعیت به همان روال سابق پیش برود و هیچ تغییری در کیفیت خودرو ها مشاهده نشود و در نهایت بازار مصرف باز هم در مقابل خرید مقاومت می کند. این مسئله را شما چطور ارزیابی می کنید؟

سوال شما چند ایراد دارد. یکی اینکه اگر مردم خودرو خریداری نمی کنند به دلیل کیفیت پایین خودرو ها نیست و حتی به خاطر بالا بودن قیمت هم نیست، این موضوع تنها به دلیل کاهش ۳۰ درصدی قدرت خرید مردم است .

حتما بخوانید :  دیده‌بان بورس دوشنبه (19 آذر)

دوم اینکه بحث ما بیشتر این است که این خودروها اکثرا مدل های قدیمی هستند، بنابراین اگر خودروهای مدل جدیدتر وارد بازار شود، بحث کیفیت دیگر مطرح نخواهد شد. بر همین اساس خودروسازهای ما هم به طور مرتب خودروهای جدید را به بازار عرضه می کنند. در این صورت ما می‌توانیم وضعیت صادراتمان را نیز بهبود بخشیم، چراکه دیگر نمی‌توانیم مدل‌های ۲۰ سال گذشته را صادر کنیم.

۷- به عنوان سوال آخر این موضوع مطرح می شود که پول تزریق شده به صنعت خودرو از طریق وام‌های ۲۵ میلیونی به نظر شما باید صرف چه مسائلی شود؟

حداقل ۷۰ درصد این پول باید به قطعه سازها اختصاص یابد، چرا که قطعه سازها ۷۰ درصد قیمت یک خودرو را تشکیل می‌دهند و بخش دیگر نیز باید برای ایجاد مدل‌های جدید به کار گرفته شود، که ان مسئله هم به تنهایی اجرایی نخواهد شد، بنابراین باید با شرکت‌های بین‌المللی را نیز همکاری‌های خوبی را انجام دهیم.

خبر انتخاب شده برای شما

بانک پاسارگاد در دوره یک ساله منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۵، مبلغ ۱۲۹ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد.
همچنین می توانید مقالات آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید.