2067, 20, 2223, 
گفتگو با عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص پیش بینی وضعیت آینده این شرکت هاReviewed by سایت رادیوسهام on Dec 21Rating: 4.5گفتگو با عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص پیش بینی وضعیت آینده این شرکت هاگفتگو با عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص پیش بینی وضعیت آینده این شرکت ها
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

گفتگو با عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص پیش بینی وضعیت آینده این شرکت ها

بهرام شهریاری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با رادیوسهام ضمن اشاره به این مسئله که قطعه سازها در شرایط مساعدی به سر نمی‌برند، عنوان کرد که بسته حمایتی باید از طریق بازار پولی و لیزینگ‌ها، با یک بهره پایین تداوم یابد، چراکه نمی‌توان مشکلات صنعت را به این صورت حل و فصل کرد و برای رونق بخشیدن به صنایع مختلف، باید سیاست‌های تحریک تقاضا را تداوم بخشید.

مشروح گفت‌وگوی رادیو سهام با عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان به شرح زیر است:

۱- آیا بسته تحریک تقاضا و وام ۲۵ میلیونی خودرو در وضعیت قطعه سازها تحولی ایجاد کرده است؟

این سیاست‌ها تاثیر چشمگیری نداشته، چراکه آن قدر بدهی خودروسازها زیاد بوده، بخشی از این جریان نقدینگی به سمت پرداخت بدهی‌ها به بانک‌ها سوق پیدا کرده و تنها بخش اندکی از آن به سمت قطعه سازها آمده است. بنابراین می‌توان گفت که اجرای این بسته تاثیر آنچنانی در صورت‌های مالی قطعه‌سازها به وجود نیاورده است. شاید بتوان گفت که حجم اندک تاثیرات بر قطعه سازها به دلیل کامل نشدن این طرح بوده است.

در مجموع می‌توان گفت برای بهبود شرایط فعلی باید به قدرت خرید مردم توجه داشت و با نگاه به این مسئله که مردم به به صورت مقطعی قدرت خرید خود را از دست نداده‌اند، این بسته حمایتی باید از طریق بازار پولی و لیزینگ‌ها، با یک بهره پایین، تداوم یابد. چراکه نمی‌توان مشکلات صنعت را به این صورت حل و فصل کرد و برای رونق بخشیدن به صنایع مختلف، باید سیاست‌های تحریک تقاضا را تداوم بخشید.

حتما بخوانید :  رشد ۱۲۴ درصدی خالص سود بانک سینا

بنابراین وجود سیاست‌های تحریک تقاضا به صورت تداومی، می‌تواند جریان نقدینگی را حفظ کرده و قدرت خرید مردم را در تمام مدت حفظ کند.

علت‌های مختلفی بوده که ما به اینجا رسیدیم، از جمله اینکه سرمایه‌های در گردش در سرمایه‌های ثابت معطوف شده و بدتر از آن این است که این روند کماکان به قوت خود باقی است. حتی اخیرا خبری به دست بنده رسیده که شرکت سایپا یک پلان کارخانه خود را در یکی از کشورهای خارجی احداث کند؛ سایپا برای انجام این کار به این نیاز دارد که سرمایه‌های به دست آورده را از کشور خارج و در کشور مقصد سرمایه‌گذاری کند. با این حال و با نگاه به تجربه انجام این کار در کشورهایی نظیر ونزوئلا و می‌توان دریافت که این طرح شکست خورده است، چرا که هیچ کدام از آن پلان‌ها به نتیجه نرسید.

متاسفانه مشکلات موجود در این صنایع نهادینه شده و تا زمانی که روند مدیریتی به همین شکل ادامه پیدا کند، همین آش و همین کاسه است، مگر اینکه این صنایع به بخش خصوصی واگذار شود. در این صورت بخش خصوصی نگران مال و بنگاه خود می‌شود، بنابراین مجبور می‌شود که کیفیت را افزایش دهد و برای بهبود شرایط خود چاره‌ای بیاندیشد.

۲- با توجه به تفاسیری که عنوان کردید، برآورد شما از گزارش‌های شش ماهه صنعت قطعه‌سازی چیست؟

برآورد بنده از گزارش‌های شش ماهه صنعت قطعه سازی این است که هنوز نتوانسته‌ایم به روال گذشته بازگردیم، به این معنی که هزینه‌های ما بالاست، اما محصولات‌مان کمتر از میزان هزینه‌هایمان است. بنابراین مشاهده می‌شود که روند ورشکستگی در شرکت‌های قطعه سازی، رو به افزایش است و گزارش‌های اکثر شرکت‌های قطعه‌سازی زیان‌ده بوده است.

حتما بخوانید :  عملکرد مالی 6 ماهه "وبصادر"

۳- ارزیابی و پیش‌بینی شما از گزارش‌های ۹ ماهه این صنعت به چه صورت است؟

با توجه به سیاست‌های تحریک تقاضا و وضعیت برجام، باید مشاهده کرد که چه زمان تاثیر واقعی خود را در این صنایع برجای می‌گذارند؛ اگر سیاست‌‌های خودرویی ما بعد از این شرایط، دست خوش تغییر و تحول شده و اگر خودروسازهای ما به جای ادامه دادن روند گذشته، اقدام به وارد کردن تکنولوژی کنند، ما می‌توانیم وضعیت قطعه‌سازها را نیز هم از لحاظ تکنولوژیکی و هم از لحاظ مالی بهبود بخشیم.

بنابراین با توجه به وضعیتی که طی این سه ماه داشتیم، باز هم نمی‌توان به گزارش‌های ۹ ماهه صنعت قطعه‌سازی امیدوار بود و این گزارش‌ها به هیچ عنوان مثبت نخواهد شد. بزرگترین دلیل این مسئله هم بدهی‌ها و مطالبات معوق انباشت این صنعت بوده که سبب شده اکثر شرکت‌های این صنعت به ورطه ورشکستگی بیافتند.

۴- شایع شده که سازمان بورس به صنعت قطعه سازی دستور داده که باید افزایش سرمایه بدهند، آیا این مسئله صحت دارد و چه تاثیراتی را بر این صنعت می‌گذارد؟

شرکت‌های قطعه‌سازی که در بورس حضور دارند با انجام این کار دارایی‌های خود را به روز می‌کنند، اما بنده از انجام صادر شدن چنین دستوری اطلاع ندارم. اما در گذشته وزارت اقتصاد به قطعه‌سازی‌ها دستور داده بود که این افزایش سرمایه را بدهند، بدون اینکه حتی مالیاتی بپردازند. در این صورت سقف اعتباری این شرکت‌ها افزایش یافته و سقف اعتباری‌شان نیز بالا می‌رود و در نهایت سبب می‌َشد که در محاسبات قیمت تمام شده خودشان موثر واقع شوند.

حتما بخوانید :  مقاومت سکه در برابر ریزش قیمتی

حال این مسئله در گذشته قرار بود که رخ دهد، اما در خصوص صحت داشتن خبر دستور سازمان بورس به شرکت‌های قطعه‌سازی اطلاعی ندارم.

۵- ورود خودروسازهای خارجی تا چه اندازه می‌تواند به صنعت قطعه سازی کمک کند؟

شرکت‌های مختلفی برای رایزنی وارد کشور شده‌اند و صحبت‌هایی هم کرده‌اند، اما مهم این است که ما باید تشخیص دهیم که درحال حاضر در چه وضعیتی قرار داریم و چگونه باید از ورود شرکت‌های خارجی استفاده کنیم؛ به این معنی که ایران بازار بزرگی را در اختیار دارد و جدای از بازار ۸۰ میلیونی داخلی کشور، یک بازار نیم میلیارد نفری هم در کشورهای اطراف ایران وجود دارد. بنابراین همه شرکت‌ها به طمع این بازار به سمت ما می‌آیند، منتها ما باید تشخیص دهیم و استراتژی مشخصی را برای این مسئله انتخاب کنیم.

استراتژی مشخص هم باید به این مفهوم باشد که خودروسازها باید به صورت تمام عیار در این مسئله وارد شده، سرمایه‌گذاری و شراکت کنند، که هم بتواند باعث اقتصاد را متحول کنند و هم بتوانند دانش فنی و دانش مدیریتی را همراه با تکنولوژی با خودشان وارد کنند. به دنبال این مسیر قطعه‌سازها هم می‌توانند در جریان رشد و توسعه قرار بگیرند و با همتاهای خود ارتباط برقرار کنند.

خبر انتخاب شده برای شما

عملکرد مالی 6 ماهه وبصادر
بانک صادرات ایران ، در نیمه نخست سال جاری، مبلغ ۱۶۳ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل ۶۲ درصد کاهش زیان را نشان می‌دهد.
همچنین می توانید مقالات آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید.