2067, 20, 2223, 
گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در خصوص پیش بینی وضعیت ایران خودرو در روزهای آتیReviewed by سایت رادیوسهام on Mar 7Rating: 5.0گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در خصوص پیش بینی وضعیت ایران خودرو در روزهای آتیگفتگوی اختصاصی رادیوسهام با مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در خصوص پیش بینی وضعیت ایران خودرو در روزهای آتی
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در خصوص پیش بینی وضعیت ایران خودرو در روزهای آتی

با توجه به قراردادهای اخیر شرکت‌ ایران خودرو و وضعیت نامناسب صورت‌های مالی این شرکت، راهکارهای مختلفی برای رشد ارزش این شرکت عنوان می‌شود. اما عمده‌ترین پیشنهادی که برای اصلاح وضعیت موجود این شرکت مطرح می‌شود، تغییر در ساختار هزینه‌های این شرکت است. حمید مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در این باره به رادیوسهام می‌گوید که این شرکت‌ می‌تواند برای اصلاح وضع موجود دست به دامان افزایش سرمایه شود و این کار را از طریق آورده نقدی و فروش دارایی‌های مازاد انجام دهد.

وی در ادامه افزود که این مسئله می‌تواند به مراتب بهتر باشد، چراکه می‌تواند در شرکت نقدینگی ایجاد شود و این شرکت‌ها می‌توانند از به دست آوردن نقدینگی خود، تکنولوژی مورد نیاز خود را وارد کنند.

 

۱- با توجه به راهکار شرکت سایپا برای افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های خود، آیا شرکت ایران خودرو هم می‌تواند این راهکار را در پیش گیرد؟

این یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها انجام می‌دهند، اما این لازم به ذکر است که افزایش سرمایه روش گرانی برای تامین مالی است، چراکه شرکت‌ها با این راهکار تنها روی کاغذ از زیان خارج خواهند شد. اما اگر یک شرکتی بتواند به صورت واقعی از زیان خارج شود، باید تغییر ساختاری در هزینه‌های خود انجام دهد.

۲- این تغییرات برای شرکت‌ ایران خودرو چگونه می‌تواند باشد؟

این شرکت‌ می‌تواند افزایش سرمایه خود را از طریق آورده نقدی و فروش دارایی‌های مازاد انجام دهد؛ این مسئله می‌تواند به مراتب بهتر باشد، به این ترتیب که می‌تواند در شرکت نقدینگی ایجاد شود و این شرکت‌ها می‌توانند از به دست آوردن نقدینگی خود، تکنولوژی مورد نیاز خود را وارد کنند. بنابراین گفتنی است که اگر شما دارایی شرکت خود را تجدید ارزیابی کنید، سهامدار فعلیتان منتفع می‌شود، اما سهامداران آتی شما از این مسئله سودی نخواهند برد. لذا اگر برنامه‌ای برای سودآوری خود نداشته باشید، در عمل می‌توان گفت که نان خوار خانواده خود را اضافه کرده‌اید، بدون اینکه به دارایی‌های خود اضافه کرده باشید.

حتما بخوانید :  چشم‌انداز روشن پتروشیمی‌ ها در نیمه دوم امسال

۳- وزیر صنعت چند روز پیش عنوان کرد که قصد دارد صنعت خودرو را به مرحله ارزآوری برساند، حال باتوجه به این مسئله که ایران‌خودرو و شرکت‌های خودروساز ما در شرایط فعلی به سر می‌برند، ما می‌توانیم انتظار این برنامه و هدف را از آن‌ها داشته باشیم؟

خیر، چراکه کیفیت محصول داخلی ما حتی مورد قبول مصرف‌کنندگان داخلی نیز قرار نمی‌گیرد. شرکت‌های ما مجبور هستند به خاطر اینکه محصولات خود را به فروش برسانند، از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند این ذهنیت ایجاد شده آن‌ها به زور قصد فروش محصولات خود را دارند و با وام‌هایی که دارند می‌خواهند محصولات خود را به فروش برسانند.

ما در کشور نقدینگی به اندازه کافی داریم و حتی عنوان می‌شود که میزان حجم آن رقمی بالغ بر هزار هزار میلیارد تومان است، بنابراین ما کمبود نقدینگی در جامعه نداشتیم، بلکه به نوعی می‌توان گفت که جامعه از خرید این محصولات امتناع کرده و با کیفیت بد محصولات داخلی قهر کرده‌اند.

این مسئله هنوز برای بنده جای سوال دارد که چرا بعد از این همه سال که ما خودرو تولید کرده‌ایم، توانایی تولید ایربگ را نداریم، درحالی که یک خودروی چینی که صنعتشان هم فاصله چندانی از صنعت خودروسازی ایران نداشته و از قدمت زیادی برخوردار نبوده، مشاهده می‌شود که محصولاتی را ارائه می‌کنند که از کیفیت نسبتا خوبی برخوردارند.

حتما بخوانید :  اتفاقات مهم شهریور بازار سرمایه|نقشه راه بورس در نیمه دوم سال

بنابراین ما با کیفیت فعلی محصولاتمان، در بازار داخلی هم با مشکل مواجه خواهیم بود، چه رسد به اینکه بتوانیم بازارهای خارجی را نیز به دست آوریم.

۴- تا به حال در جامعه اینگونه مطرح می‌شده که کارخانه ایران‌خودرو بالا‌تر و بر‌تر از شرکت سایپا است، اما با توجه به اتفاقات اخیر که در شرکت سایپا رخ داد، این شرکت توانست که خود را بالا‌تر از ایران خودرو ببرد و درحال حاضر هم وقتی به ارزش بازار این شرکت‌ نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که از شرکت ایران خودرو بالا‌تر است. با این تفاسیر آیا شرکت ایران خودرو می‌تواند مجددا به جایگاه سابق خود بازگردد؟

بله می‌تواند، این شرکت در یک مقطع اوراق مشارکت منتشر کرد و از این طریق تامین مالی کرد، اما این تامین مالی برای آن بسیار گران تمام شد. به باور بنده هزینه‌های بالای ایران خودرو که از آن طریق ایجاد شد، برای این شرکت مشکل‌ساز ش، اما اگر می‌توانست به درستی از منابع مالی خود استفاده می‌کرد و محصول با کیفیتی را ارائه می‌داد، هیچ وقت با آن مشکل روبرو نمی‌شد.

اما گفتنی است که این اتفاق برای سایپا رخ نداد و این شرکت توانست به موقع محصول ارزان‌ قیمتی به نام پراید را به بازار ارائه کند که در زمان خودش از کیفیت و آپشن‌های مناسبی در مقایسه با پیکان تولید ایران خودرو، برخوردار بود. بنابراین ایران خودرو می‌تواند با قراردادهای جدیدی که با شرکت‌های اروپایی منعقد می‌کند، خودرویی را تولید کند که هم از قیمت مناسبی برخوردار باشد و از هم کیفیت مناسبی بهره‌مند باشد.

بنابراین تا زمانی که شرکت‌های خودروسازی ما نتوانند این روش را در پیش گیرند، نمی‌توانند به جایگاه سابق خود بازگردند و نتیجه آن هم قهر بازار داخلی با محصولات آن‌ها می‌شود. در غیر این صورت افتخار هر ایرانی است که از محصولات کشور خودش استفاده کند.

حتما بخوانید :  چین چین درباره EPS سال مالی 97 توضیح داد

۵- آیا شرکت ایران خودرو در قراردادهای جدید خود، منافع قطعه‌سازان داخلی را هم در نظر گرفته است؟

البته بنده هنوز قرارداد‌ها را مشاهده نکرده‌ام، اما مثل اینکه قرار بر این شده که تمام محصولات تولید شده به صورت اشتراکی باشد و قطعات در داخل ایران تولید شود و در عین حال تکنولوژی ساخت هم به داخل کشور وارد شود. اگر این اتفاق عملیاتی شود، بسیار خوب خواهد بود، اما امیدوارم که استانداردهای بین‌المللی در رابطه با تولید محصولات رعایت شود. بنابراین می‌توان آینده روشنی را برای آینده صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در کشور متصور بود.

۶- چند وقت پیش مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد این شرکت قصد دارد برای سال ۹۵ سود ۳۰ تومانی را در نظر بگیرد، آیا به نظر شما این پیش‌بینی منطقی است و آیا می‌تواند به آن دست یابد؟

باید مشاهده کرد که راهکارشان برای دستیابی به این مسئله چیست! چراکه همانطور که در ابتدای بحث صحبت شد، شاید بخواهند که از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های خود به این نتیجه برسند که اگر روششان همین باشد، رسیدن به چنین سودی دور از ذهن نیست. اما اگر بخواهند که بر اساس روال معمول خود این کار را انجام دهند، سود ۳۰ تومانی اندکی دور از دسترس است.

خبر انتخاب شده برای شما

مدیرعامل شرکت (تاپیکو) اظهار کرد: طبق بند ۱۲ و ۱۳  قانون رفع موانع تولید حق این پالایشگاه است که نسبت به پالایشگاه‌های دیگر از پنج درصد تخفیف  بیشتری برخوردار شود.
همچنین می توانید فایلهای دوره آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا از تلگرام دانلود کنید.