2067, 20, 2223, 
گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص وضعیت شرکت های این گروه در سال جاریReviewed by سایت رادیوسهام on May 31Rating: 4.5گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص وضعیت شرکت های این گروه در سال جاریگفتگوی اختصاصی رادیوسهام با عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص وضعیت شرکت های این گروه در سال جاری
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص وضعیت شرکت های این گروه در سال جاریمحمدرضا نجفی منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص وضعیت فعلی صنعت قطعه‌سازی در کشور و اقداماتی که این انجمن برای رونق بخشی به این صنعت انجام داده، با رادیوسهام به گفت‌وگو پرداخت.

 

 

۱- در خصوص طلب قطعه سازان، عنوان شده که این مبالغ پرداخت شده است؛ در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.

بله این طلب پرداخت شد، درخواست ما این است که پول قطعه سازان کوچک و متوسط نیز یک ماهه پرداخت شود و پول قطعه سازان بزرگ نیز در صورت تاخیر در پرداخت با سود بانکی با خود قطعه ساز محاسبه شود.

۲- در این مورد شما به توافق رسیده اید؟

نه هنوز ، ما درخواست خود را اعلام کرده ایم و هنوز توافقی صورت نگرفته است.

۳- در مورد این موضوع صحبت شده است یا خیر؟

بله ما به طور مکرر در این خصوص صحبت کرده ایم و امیدواریم به زودی محقق شود.

۴- در جایی عنوان شده بود که ایران خودرو و سایپا در مجموع چهارصد تا پانصد میلیارد طلب ها خودرا پرداخت کرده اند. درست است؟

بله پرداخت شده است.

۵- اقساط بعدی بازپرداخت این بدهکاری ها در چه زمانی انجام می شود؟ آیا هماهنگی انجام شده است؟

خیر. این موضوع مربوط به خود شرکت ها است و صحبتی در این خصوص انجام نشده است.

حتما بخوانید :  دیده‌بان بورس شنبه (24 آذر)

۶- در خصوص شرایط کلی صنعت قطعه سازی اگر ممکن است توضیحاتی ارائه دهید. این صنعت به طور کلی در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا این صنایع از رکود خارج شده اند یا خیر؟

نسبت به قبل مقداری تحرکات بیشتر شده است و برنامه امسال وزارت خانه این است که این موارد افزوده شود و کار پیش رود.

۷- با چه برنامه‌هایی این اتفاق افتاده است؟ آیا افزایش تولید در کارخانه های مطرح، ایجاد شده است؟

قرار بوده است که در ماه جاری افزایش تولید داشته باشیم و برنامه امسال ما برای یک میلیون و سیصد هزار خودرو دیده شده است.

۸- این رقم نسبت به پارسال چقدر رشد داشته است؟

نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته است.

۹- قراردادهای شرکت‌های جدید خارجی به چه شکل می‌تواند صنعت قطعه سازی را برای رشد بیشتر و بهتر درگیر کند؟

به هر حال با ورود این شرکت‌ها هم قطعات جدید وارد می شود و با این شرکت ها دانش فنی نیز به کشور وارد خواهد شد، در نتیجه قطعه سازها نیز با این موضوع درگیر می‌شوند. البته هنگامی که یک خودرو تیراژ بالا دارد و قیمت آن پایین است، باید در خط وارد شود و ظاهرا چنین خودرویی نیز در دستور کار تولید قرار دارد.

به عبارتی بیشتر مردم قدرت خرید خودرو گران قیمت را ندارند و با داشتن خودروهای با قیمت پایین‌تر این موضوع کمک کننده خواهد بود. برای مثال شرکت ایران خودرو با رنو کویید قرارداد می‌بندد و این خبر خوبی است، چرا که کویید را در هند با ۹۷ درصد قطعه سازان هندی ساخته‌اند.

۱۰- فارغ از این قراردادهایی که به صورت غیر مستقیم با شما در ارتباط است،آیا خودتان هم قرارداد مستقیم با شرکت‌های خارجی داشته اید؟

با شرکت خارجی قراردادی نداشته ایم. هفته آینده جلسه ای داریم در فرانسه و در آنجا نمایشگاهی برگزار می کنیم که بتوانیم محصولات خودمان را به شرکت‌های فرانسوی مانند رنو نشان دهیم تا آنها را ترغیب کنیم که این قطعات را از ما خریداری کنند.

حتما بخوانید :  نقطه بازگشت سهام داغ‌شده| محک معاملات «ذوب» و «وتجارت»

۱۱- آیا صنعت قطعه سازی ما به این حد رسیده است که محصولاتش را در بازار فرانسه عرضه کند؟

وقتی که شما قطعات رنو را در داخل ایران تولید می کنید، باید به این توجه کنید که شرکت رنو یک شرکت بین المللی بوده و استانداردهای بین المللی دارد. همان قطعه‌ای که در ایران تولید می‌شود، در کشور فرانسه نیز با همان مشخصات در فرانسه و رومانی تولید می‌شود. مشکل این است که ما خودمان را دست کم می‌گیریم.

۱۲- در قیمت تمام شده آیا تفاوتی با محصولات مشابه کشور های دیگر وجود دارد؟

تفاوت دارد و ما باید به قیمتی این محصولات را ارائه دهیم که رقابت پذیر باشد. به هر حال در مورد قطعات صادراتی هزینه‌های گمرکی و دیگر هزینه ها را هم باید در نظر گرفت.

۱۳- چه شرکت های دیگری قرار است به بازار کشور ورود پیدا کنند؟

شرکت رنو و پژو هستند و شرکت پژو که در حال نهایی کردن قرارداد خود بوده و رنو نیز فاز نهایی آن را طی کرده است، همچنین شرکت‌های فولکس و فیات در حال بحث و بررسی است . همچنین شرکت سوزوکی نیز رایزنی‌هایی انجام داده است. همچنین شرکت‌های کره‌ای و چینی هم که از قبل حضور داشته اند.

۱۴- در آستانه فصل مجامع هستیم، سودآوری شرکت های قطعه سازی را در سال  ۹۴ چگونه ارزیابی کرده‌اید؟

من سود آوری این شرکت ها را بررسی نکرده ام، اما بعید می دانم سود آوری چشم گیری داشته باشند، چرا که در سال گذشته تولید خیلی کم بود و این شرکت‌ها سودآوری قابل توجهی نخواهند داشت.

حتما بخوانید :  مقاومت سکه در برابر ریزش قیمتی

۱۵- آیا بعضی از این شرکت ها به تعدیل منفی هم می رسند؟

بله ممکن است برخی از این شرکت ها تعدیل منفی داشته باشند.

۱۶- این شرکت ها در سال ۹۵  چند درصد رشد خواهند داشت؟

اگر خودروسازی ما ۳۰ درصد رشد داشته باشد، بنابراین قطعه سازی ما نیز به همان میزان رشد خواهد داشت، چرا که این صنعت ارتباط مستقیم با صنعت خودروسازی دارد، در سال گذشته که صنعت خودرو با افت ۱۷ درصدی روبرو شده بود، صنعت قطعه سازی نیز با افت مشابه روبرو شد.

۱۷- انجمن در تازه‌ترین فعالیت‌های خود چه اقداماتی را انجام داده است؟

بنده در سفری که اخیرا به ژاپن داشتم، در یک سمینار قطعه‌سازی شرکت کردم و در حاشیه این سمینار با شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی و خودروسازی ژاپن جلسات بسیار پرباری را برگزار کردیم؛ گفتنی است که یکی از مزیت‌های کشور ژاپن، وجود سرمایه‌های انباشته شده است، ما اگر بتوانیم طرح‌هایی را ارائه کنیم که قادر باشیم این منابع را به بازار ایران جذب کنیم، اتفاق بسیار مبارکی رخ می‌دهد.

سعی ما این است که سرمایه‌ ژاپنی‌ها را وارد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در کشور کرده و پس از تولید در کشور، محصولات تولید شده را مجددا به خودشان ارائه دهیم. ما در این سفر با شرکت‌هایی نظیر میتوسیی، سومی‌ تومو، سوزوکی و سایر شرکت‌های بزرگ خودروسازی و قطعه‌سازی جلسه برگزار کردیم که امیدواریم این جلسات به نتیجه برسد.

خبر انتخاب شده برای شما

عملکرد مالی 6 ماهه وبصادر
بانک صادرات ایران ، در نیمه نخست سال جاری، مبلغ ۱۶۳ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل ۶۲ درصد کاهش زیان را نشان می‌دهد.
همچنین می توانید مقالات آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید.