2067, 20, 2223, 
گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با رئیس هیئت مدیره کارگزاری مهرآفرین در خصوص تأثیرگذاری مجلس دهم بر بازار سرمایهReviewed by کارشناس on Jun 15Rating:
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با رئیس هیئت مدیره کارگزاری مهرآفرین در خصوص تأثیرگذاری مجلس دهم بر بازار سرمایهمجلس نهم با تمام نواقص و معایب خاص خود کار را تمام کرد و مجلس دهم با ظاهری متفاوت از دوره‌های پیشین کار خود را آغاز کرد؛ به طور کلی می‌توان گفت که مضرات مجلس گذشته از محاسن آن بیشتر بود، بنابراین این نیاز حس می‌شود که با تغییر رویکرد مجلس در دوره جدید، رویکردهای قانون گذاران نسبت به وجوه اقتصادی جامعه به ویژه بازار سرمایه، تغییر یابد. به همین منظور و برای بررسی فرصت‌ها و وظایف پیش‌ روی مجلس جدید در تعامل هرچه بیشتر با بازار سرمایه، رادیوسهام با شاهین چراغی، رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین به گفت‌وگو پرداخته است.

 

۱- ما در حال بررسی وضعیت مجلس دهم و تاثیرگذاری آن در بازار سرمایه هستیم؛ به نظر شما مجلس دهم چه تاثیراتی می‌تواند بر بازار بگذارد و رویکرد این مجلس در مسئله اقتصاد به چه شکل خواهد بود؟

به باور بنده مهمترین تاثیری که مجلس می‌تواند بر بازار سرمایه بگذارد، بحث قانون بازار سرمایه است؛ بحثی که وجود دارد این است که قانون بازار سرمایه بعد از آنکه در سال ۸۴ مصوب و پس از چند سال اجرا شد، مشاهده می‌شود که ناکارا بوده و این ناکارایی خودش را در حوزه های مختلف نشان می دهد.

به نظر می‌رسد  بخشی از مشکلاتی که در بازار دیده می شود، مشکلاتی است که یا بیشتر از حد در قانون دیده شده و یا مشکلاتی است که اصلا در آن دیده نشده است؛ بحث نظارت حاکمیتی که به طور مطلق برای سازمان وجود دارد، بر روی فعالیت بورس‌ها و شرکت‌ها تاثیر گذار می‌شود. به نظر می‌رسد تا مجلس بخواهد خود را بشناسد و جهت گیری‌ها و تقسیم کارها انجام شود، حداقل بین شش ماه تا یک سال زمان خواهد برد و متاسفانه باید بگویم که نماینده‌ها به جز آقای پور ابراهیمی که از دور قبل بوده و در حوزه بازارسرمایه کاملا متخصص هستند، باقی نماینده ها آشنایی چندانی با بازار سرمایه ندارند.

حتما بخوانید :  پیش بینی 43 نفر از بزرگان بازار مسکن از آینده وضعیت قیمت مسکن 96

بنابراین یک مدت زمان می‌برد که این نماینده ها توجیه شوند که چه اتفاقاتی در حال وقوع بوده و روابط را درک کنند و یا به طور مثال سازمان بورس را با شرکت بورس اشتباه نگیرند. نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد مجلس تغییر کرده و باید دید که این افراد با چه دیدگاهی وارد مجلس شده‌اند.

متاسفانه بسیاری از این نماینده‌ها با شعارهای منطقه‌ای به مجلس راه پیدا کرده‌اند و ما در کل در هیچ زمان در رابطه با بازار سرمایه یک حرکت جمعی و گروهی را مشاهده نکرده‌ایم، چراکه حرکت منطقه‌ای جداگانه نماینده‌ها، برای بازار سرمایه کارساز نیست. یکی از چالش های بزرگ مجلس دهم، همین عدم آشنایی نماینده ها است و امیدوارم که کمیسیون اقتصاد بعد از مشخص شدن رئیس و اعضای آن موثر واقع شود.

اما در مجموع می‌توان گفت که کار کردن با این قانون بازار سرمایه و در شرایط فعلی اصلا امکان پذیر نیست. پس مجلس بعدی می‌تواند در زمینه اصلاح قانون فعلی بازار سرمایه گام موثری را بردارد.

۲- درباره مجلس نهم هم اگر بخواهیم صحبت کنیم، کارنامه این مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من در کمیسیون اقتصاد به جز دکتر پور ابراهیمی، هیچ کس با مقوله بازار سرمایه آشنا نبود. یعنی اگر برخی دوستان نیز در بخشی از بازار سرمایه هم فعالیت می‌کردند، ولی با این وجود خیلی درگیر این موضوع نبودند. متاسفانه مجلس در ایران تنها دغدغه پنج دقیقه تریبونی را دارد که برای مثال بر علیه دولت موضع گیری کند و بیشتر در این مسیر استفاده شده است.

حتما بخوانید :  چشم انداز مثبت صنعت فولاد در پی تقویت صادارت

در تمام مجلس ها نیز این وضعیت بوده است. اینکه واقعا بیایند و مشکل اساسی را بررسی کنند و درباره آن بحث ایجاد شود و به صورت کارشناسی صحبت شود، وجود نداشته و حداقل در مجلس قبل چنین چیزی را بنده مشاهده نکردم؛ بیشتر با دعوا و درگیری ها روبرو بودیم که هیچ کاری به پیش نمی رفت.

در چنین شرایطی، موضع گیری بین دولت و مجلس شروع می شود و عملا هم مردم متضرر چنین شرایطی می شوند. به نظر من مجلس قبل با تنش شروع شد و با تنش هم ادامه یافت و با آن نیز کار خود را تمام کرد. امیدواریم این مجلس با دولت تنش ایجاد نکند. به عبارتی امیدواریم این مجلس عقلانیت و خردی که مورد نیاز است را به کار گیرد و مسائل را به صورت کارشناسی به پیش ببرد.

در مجلس گذشته این همه درباره بورس انرژی شعار می‌دادند، ولی در عمل هیچ کاری به پیش نمی رفت و من به بورس انرژی انتقاد دارم. از اینکه آقایان حرکت دوگانه دارند باید انتقاد کرد این موضوع هم در دولت و هم در مجلس صدق می کند. یعنی اقدامی با همکاری هم انجام نمی دهند.

برای حل این موضوع، اگر قانون گفته است که باید یک اتفاقی در بورس انرژی رخ دهد، این آقایان تمرکزشان را به کار نمی‌گیرند که این اتفاق انجام شود. اگر خودتان تصویب کرده‌اید و دولت خودش لایحه بودجه را به مجلس برده و در مجلس تصویب شده است، چگونه ممکن است که حالا هردو مخالف اجرای آن هستند؟

یعنی چنین وضعیتی در ایران واقعا خاص و جالب است. گاهی طرح از طرف دولت ارائه شده است و مجلس با آن مخالفت می کند و گاهی طرح از طرف مجلس بوده است و دولت اجرا نمی کنند. این شرایط عملا کشور را دچار رخوتی کرده که اصلا کار به پیش نمی رود. خیلی از منابع و پتانسیل‌های ما در مجادلات از بین می رود. من چند بار به کمیسیون اقتصادی مجلس دعوت شده ام و می‌توان بگویم که چیز مفیدی از این کمیسیون بیرون نمی آمد.

حتما بخوانید :  انتفاع قند قزوین از کشت پاییزه چغندرقند و لغو فروش تفاله با تخفیف

۳- همان روز تحت تاثیر جو قرار می‌گرفتند و نظری را در باب بازار مطرح می‌کردند، اما پس از آن، موضوع را فراموش می‌کردند.

دقیقا همین طور است؛ در حال حاضر بحث قانونگذار بازار سرمایه یک بحث جدی بوده و شما باید بررسی کنید که قانون در یک شرایطی بر اساس افکار یک نفر تنظیم و در یک مقطع توسط مجلس تصویب شده است، ولی الان نگاه کنید می بینید که این قانون ناکارا است.

قانون را در سه جلد کتاب با حجم بالایی منتشر کردند، ولی من فکر نمی کنم که خود کارشناسان بورس هم یکبار این قوانین را خوانده باشند. من مطمئن هستم که سرمایه گذاری‌ها و کارگزاری‌ها قطع به یقین آن را نخوانده اند. قانون بیش از حد و آیین نامه بیش از اندازه نشان دهنده قانون مداری نیست. قانون می تواند خیلی کم باشد، اما قابلیت اجرا داشته باشد.

خبر انتخاب شده برای شما

پرونده فرابورس ایران در دومین ماه از تابستان ۹۶ در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین  روز کاری این ماه در سطح ۴/ ۹۳۶ واحدی قرار گرفت و با ثبت رشد ۴/ ۱ درصدی معاملات مردادماه را  به پایان رساند