2067, 20, 2223, 
گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با معاون وزیر صنعت درخصوص آخرین وضعیت خودروسازانReviewed by سایت رادیوسهام on Aug 6Rating: 5.0گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با معاون وزیر صنعت درخصوص آخرین وضعیت خودروسازانگفتگوی اختصاصی رادیوسهام با معاون وزیر صنعت درخصوص آخرین وضعیت خودروسازان
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با معاون وزیر صنعت درخصوص آخرین وضعیت خودروسازانشرکت‌های خودروساز همچنان مورد توجه ترین شرکت‌های بازار سرمایه ایران هستند. گروه خودرو با توجه به رشد قابل توجهی که در زمستان سال ۹۴ داشت، همچنان مورد توجه است و بسیاری از سهامداران انتظار دارند که این صنعت همچنان حرف اول را در بازار سرمایه بزند. به همین دلیل اخبار این صنعت با دقت خاصی از طرف سهامداران شرکت‌های خودرویی دنبال می‌شود. قراردادهای خودروسازان با شرکت‌های خارجی هم از جمله خبرهای مورد توجه بازار سرمایه است. سایپا در زمستان ۹۴ رشد قابل توجهی داشته و از نظر بازدهی، فعلا بالاتر از ایران خودرو است. حالا بازار سرمایه انتظار این را دارد که خودرو هم متناسب با خساپا رشد کند. درخصوص آخرین وضعیت شرکت‌های خودروساز، رادیوسهام با محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت به گفتگو پرداخته است.

۱- قبلا گفته بودید تامین مالی خودروسازان از طریق یوزانس انجام خواهد شد. اما هنوز این اتفاق نیفتاده.

انجام این کار در مراحل اداری قرار دارد و همان‌طور که قبلا گفتم، قرار است تامین مالی خودروسازان از طریق یوزانس ۱۲ ماهه انجام شود. برای قطعه سازان هم یوزانس ۶ ماهه در نظر گرفته شده است. شرکت ها می توانند از این شرایط استفاده کنند، منتها هنوز در حال انجام کارهای اداری آن هستیم.

حتما بخوانید :  دیده‌بان بورس شنبه (24 آذر)

۲- این کار حتما انجام می‌شود؟

ببینید، ما اگر بخواهیم صنعت خودرو کشور را رونق بدهیم باید امتیازاتی برای این صنعت در نظر بگیریم. تامین مالی خودروسازان به منظور افزایش تولید انجام می شود که اهمیت بسیار ویژه ای هم دارد. یوزانس برای خودروسازان یکی از نیازهای اصلی است تا به این روش مواد اولیه و قطعات خود را از خارج تامین کنند. رونق بخشیدن به صنعت خودرو نیاز به یک سری حمایت‌ها دارد. ما باید این صنعت را حمایت کنیم چراکه پس از برجام این صنعت می‌تواند رشد خوبی داشته باشد و شاهد تحولی در صنعت خودرو کشور باشیم.

۳- از قراردادهای شرکت‌های سایپا و ایران خودرو چه خبر؟ این قراردادها به کجا کشیده شد؟

قرارداد سایپا و سیتروئن که نهایی شد. سیتروئن قبول کرد که سرمایه گذاری مستقیم در سایپا انجام دهد و این موضوع خوبی است. با این اتفاق می‌توانیم صادرات خودرو هم داشته باشیم که این یکی از اهداف ماست.

۴- وزیر صنعت چند ماه قبل گفته بود که صنعت خودرو قصد دارد بخشی از نیاز ارزی کشور را تامین کند. با توجه به کیفیت خودروهای ایرانی، آیا می‌توانیم به چنین هدفی دست پیدا کنیم؟

قطعا می‌توانیم به این هدف برسیم. طبق قراردادی که سیتروئن و سایپا بسته اند، ما بخشی از صادرات خودرو را توسط همین دو شرکت انجام می‌دهیم. محصولی که سایپا و سیتروئن تولید می‌کنند قابلیت صادرات دارد. پس ما می توانیم به این موضوع دست پیدا کنیم. وزارت صنعت برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی کرده و هدف ما چنین موضوعی است.

حتما بخوانید :  اساسنامه بیمه سامان به‌روز شد

۵- سایپا غیر از سیتروئن قرار است با کدام شرکت‌های خارجی همکاری کند؟

سایپا مذاکرات خوبی با رنو داشته. این مذاکرات مثبت بوده و امیدواریم که به نتیجه نهایی برسد. ضمن اینکه این شرکت مذاکراتی با نیسان داشته و با شرکت چانگان هم مذاکره انجام داده است. سایپا برای افزایش تولید و جوینت ونچر مشکلی ندارد و این توان را در این مجموعه می بینیم.

۶- ایران خودرو چطور؟ از قراردادهای ایران خودرو چه خبر؟

ایران خودرو قرارداد خود را اب پژو عملیاتی کرده و فعلا روی این موضوع متمرکز شده است. محصول جوینت ونچر این دو شرکت در آخرین ماه سال وارد بازار می‌شود و ایران خودرو قصد دارد روی این موضوع تمرکز ویژه ای داشته باشد و محصولی مناسب به بازار ارائه دهد.

۷- برنامه ایران خودرو فقط همکاری با پژو است؟

در شرایط فعلی ایران خودرو روی همکاری با پژو تمرکز کرده اما در برنامه بلند مدت این شرکت، تولید یک میلیون دستگاه دیده می‌شود. ۲۵ درصد از این رقم با جوینت ونچر پژو تامین می شود. اما ایران خودرو باید برای ۷۵ درصد باقی مانده فکری بکند. پس مذاکره و همکاری با شرکت های دیگر مانند فیات هم در برنامه ایران خودرو وجود دارد اما هنوز اتفاق قطعی و نهایی رخ نداده است.

حتما بخوانید :  عملکرد مالی 6 ماهه "وبصادر"

۸- ماجرای تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها چه کمکی به خودروسازان می‌کند؟

اگر این موضوع نهایی شود، شرکت هایی که شرایط استفاده از این معافیت مالیاتی را دارند می‌توانند از آن استفاده کنند. البته این منحصر به صنعت خودرو نیست و تمام شرکت ها می توانند این کار را انجام دهند. البته خودروسازان بیش از اینکه به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی نیاز داشته باشند، نیاز به تامین نقدینگی دارند.

خبر انتخاب شده برای شما

عملکرد مالی 6 ماهه وبصادر
بانک صادرات ایران ، در نیمه نخست سال جاری، مبلغ ۱۶۳ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل ۶۲ درصد کاهش زیان را نشان می‌دهد.
همچنین می توانید مقالات آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید.