دبیر انجمن صنعت سیمان: خروج از رکود این صنعت در سال آینده

nokhbegan-start
20, 2223, 
دبیر انجمن صنعت سیمان: خروج از رکود این صنعت در سال آیندهReviewed by کارشناس on Oct 6Rating:
خیلی بدبدمعمولیخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با رادیو سهام، ضمندبیر انجمن صنعت سیمان: خروج از رکود این صنعت در سال آینده اشاره به ذخیره ۱۶ میلیون تنی کلینکر در انبارهای کشور، معتقد است که با به‌کارگیری روکش بتنی در ۱۰ درصد جاده‌های کشور، می‌توان در شرایط فعلی شاهد رشد ۱ میلیون تنی تولید سیمان در کشور باشیم.

 

مشروح گفت‌وگوی رادیو سهام با دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به شرح زیر است:

۱- آخرین آمار کلینکر انباشته‌شده در انبارها به چه صورت است؟

ما در حدود ۱۶ میلیون تن کلینکر تولیدشده داریم که تاکنون به سیمان تبدیل نشده است و به دلیل اینکه ما ۷۰ کارخانه‌داریم و بر همین اساس هم ۷۰ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان را در نظر بگیریم، می‌توان گفت که در حدود ۶ تا ۷ میلیون تن کلینکر مازاد در کشور وجود دارد.

۲- ماجرای تعطیل شدن چند کوره برای ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا به کجا ختم شد؟

ما تعطیلی کوره نداشتیم، بلکه عنوان شد که برای ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا، کارخانه‌ها در تحویل سیمان با برنامه پیش بروند، لذا هیچ‌گونه تعطیلی کوره را نداشته‌ایم.

۳- میزان صادرات سیمان و کلینکر در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ چقدر کاهش داشته و وضعیت نابسامان کارخانه‌های سیمان تا چه اندازه به این افت بستگی داشته است؟

البته به عقیده بنده هیچ‌کدام از کارخانه‌های سیمان کشور در وضعیت نابسامان قرار ندارند، اما جدای از این مسئله صادرات سیمان کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری، نسبت به ۵ ماهه نخست سال گذشته، ۱۸ درصد کاهش پیداکرده است. اما صنعت سیمان همانند سایر صنایع کشور به دلیل راکد بودن ساخت‌وساز دچار رکود شده است. اما سیمان به دلیل تولید انبوهی که دارد، در شرایط رکودی، وضعیت خود را بیشتر نشان می‌دهد، ضمن اینکه کارخانه‌های سیمان پس‌ازاینکه به رکود خوردند، تلاش کردند که صادراتشان را افزایش دهند.

صادرات سیمان در دو سال گذشته افزایش پیدا کرد، به صورتی که طی هرسال بیش از ۱۸ میلیون تن صادرات سیمان صورت گرفته است و این مسئله نشان‌دهنده این است که توان صادراتی سیمان باوجوداینکه کالایی صادراتی نیست و به دلیل سنگین بودنش مزیت صادراتی ندارد، اما به‌ناچار صادرات آن انجام‌شده است.

۴- شما در سال ۹۳ خبر از توافق با وزارت راه مبنی بر استفاده از روکش بتن در ۱۰ درصد جاده‌ها را دادید، وضعیت این توافق به کجا ختم شد؟

آقای وزیر طبق همین توافق، به زیرمجموعه‌های خود دستور دادند که در ۱۰ درصد جاده‌سازی‌ها، به‌جای آسفالت از روکش بتنی استفاده کنند. همچنین این وزارتخانه تلاش‌های بسیاری را در جهت آگاه‌سازی پیمان‌کاران برای استفاده از روکش بتنی کردند. امیدواریم این نشست‌ها، سمینارها و جلسات توجیهی که با پیمانکاران گذاشته‌اند، نتیجه‌بخش باشد.

۵- استفاده از روکش بتنی درراه‌های کشور تا چه میزان می‌تواند به خارج شدن صنعت سیمان از رکود کمک کند؟

میزان این مسئله به حجم به‌کارگیری جاده‌های کشور از روکش بتنی بستگی دارد، اما اگر فرض را بر به‌کارگیری روکش بتن در ۱۰ درصد جاده‌های کشور در نظر بگیریم، می‌تواند به افزایش ۱ میلیون تنی تولید سیمان در سال کمک کند. اما بااین‌وجود نمی‌تواند اثرگذاری چندانی در وضعیت رکودی این صنعت داشته باشد، اما می‌تواند تا حدودی باعث بهبود شرایط شود. بااین‌حال اگر این شیوه بکار گرفته شود، در درازمدت باعث خواهد شد که پیمانکاران دیگر هم جذب استفاده از این روش شوند و آن زمان است که می‌توان شاهد شکل‌گیری رونق اقتصادی در کشور باشیم.

۶- می‌توان گفت که صنعت سیمان در بازار سرمایه تقریباً پایین‌ترین «پی بر ای» را دارد، به عقیده شما دلیل پایین بودن این مسئله چیست؟

پایین بودن «پی بر ای» نمادهای سیمانی در بازار سرمایه مسئله‌ای قدیمی است و به همین دلیل هم در زمان رونق بازار، شاهد افزایش معاملات این صنعت در بورس کالا بودیم. اما تنها دلیلی که می‌توان برای علت این مسئله برشمرد، بالا بودن حجم سرمایه‌گذاری در این صنعت است و به این دلیل که این صنعت بسیار سرمایه‌بر و دیربازده است، باید در درازمدت منتظر سودآوری این صنعت بود.

۷- برخی از افراد بر این باورند که تعدیل‌های منفی که درراه است، باعث پایین آمدن «پی بر ای» نمادهای سیمانی در بازار سرمایه شده است. تحلیل شما چیست؟

«پی بر ای» نمادهای سیمانی هیچ‌گاه بالا نبوده است که حالا از پایین آمدنش ابراز تعجب کنیم،‌ اما بااین‌وجود «پی بر ای» صنعت سیمان به دلیل تعدیل‌های منفی که خورده است، قطعاً پایین‌تر خواهد آمد، اما موقت است. این صنعت با ایجاد رونق اقتصادی در کشور رشد خوبی خواهد کرد، ما همواره در تاریخچه صنعت سیمان که مشاهده کنیم، درمیابیم که این صنعت درگیر نوسانات سینوسی بوده و رشد این مسئله در گروی رونق اقتصادی کشور بوده است؛ هر زمان که تولید ناخالص داخلی بالا بوده است، مصرف سیمان هم بالا بوده و هر زمان هم که رشد این شاخص با افت همراه می‌شد، تولید سیمان هم متأثر از آن کاهش پیدا می‌کرد.

۸- وضعیت این صنعت در سال ۹۵ چه فرقی با سال جاری خواهد کرد؟

به عقیده بنده در سال ۹۵ ما قطعاً شاهد رشد بهتری در ساخت‌وساز و حداقل خروج از رکود صنعت سیمان خواهیم بود. خوشبختانه دولت هم درصدد است که رونق را در بخش ساخت‌وساز کشور به وجود آورد و اگر این بخش مجدداً به حرکت درآید، بسیاری از رشته‌ها و صنایع نیز به دنبال آن به حرکت درمی‌آیند. لازم به ذکر است یکی از راهکارهای نامه‌ای که این چهار وزیر هم در خصوص وضعیت بورس نوشته‌اند، به جریان افتادن و رونق ساخت‌وساز در کشور است.

خبر انتخاب شده برای شما

پیش بینی ۹۰ نفر از بزرگان بورس از آینده بازار
همچنین می توانید مقالات آموزشی "موفقیت در بازار بورس" را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۷۰dar60paeiin